Contact! - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Contact! - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Contact!

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

10 November 2011 | Indonesië, Kalimantan

Jippie, een momentje internet aan het einde van de wereld! Kan ik mooi even vertellen hoe het is om Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs Rikus en Sijmen weer te zien. Deze wereldgasten zijn na vijf intensieve maanden reizen over de wereld in Indonesië aangekomen voor het laatste deel van hun reis (http://www.internationaalambassadeur.nl/).

Super om ze weer te zien! Maar we hebben weinig tijd voor zoete thee en kroepoek, want we reizen meteen door naar West-Kalimantan, waar we het oerwoud in gaan. Na een binnenlandse vlucht en een urenlange autotocht over een weg vol gaten en hobbels, slapen we een paar uur om vervolgens op een speedboot de Kapuas rivier af te zakken.
Onderweg praten we over alle reiservaringen van de mannen, afgewisseld met wat slaapmomenten op de boot. En ondertussen genieten we van het uitzicht met allerlei typische Indonesische wateractiviteiten; varen op een longboot, zwemmende kinderen, vissers die hun netten uitgooien, indrukwekkende groene gebieden, boten beladen met hout, en vrouwen die hun was doen in de rivier. Kortom, een intensief watergebruik.

Sijmen en Rikus - actief als ze zijn – vragen honderduit over het schema en de regentijd, maar ook over de oerwouden, houtkap en natuurlijk de kans om orang-oetans te zien.
Het oerwoud is hier inderdaad groen, maar de grote bomen zijn er echt wel tussenuit gehaald in de loop der tijd, dat is duidelijk te zien. We worden dus meteen met onze neus op de feiten gedrukt. Gelukkig zijn m'n collega's hier in Indonesië hard bezig om de schade aan het regenwoud te herstellen. In Teluk Aur, een lokale gemeenschap, gaan we met een lokale gids op pad; de jungle in op zoek naar die prachtige, op de mens lijkende, stralende dieren: de orang oetans!

Oeps, internet valt nu wel heel vaak weg hier... Dit lukt niet meer... Wordt vervolgd, zal ik maar zeggen!

• 11 November 2011 - 10:24

Marlou:

Hi Bent, wat een fraaie woeste foto van de mevrouw in de boot! Kan ze het wnf challenge team komen versterken? Suc6 in de jungle, hou je haaks!

• 14 November 2011 - 02:04

Bente Van Der Wilt:

ha marlou, ja dat is het harde leven hier, nee ik denk niet dat de challenge haar uitdaging is. Het gewone leven is hier al elke dag een challenge. Sommige boten zijn goed maar zoals je hier op de foto ziet moet deze dame het water uit de boot halen, mogelijk een lekkage.
    bedankt voor het lezen
    Bente

• 14 November 2011 - 16:12

Louis:

Hallo Bente,

Via het facebook van Doede kwam ik de mooie plaatjes tegen.
    Ik ben zo brutaal om een kijkje te nemen bij deze prachtige reis van je.
    Schitterend!
    En...wat een heerlijk vak heb je!
    Een goede terugreis gewenst.

Louis Hansen (kennis van Doede,via dat achterlijke "piratenkoor" in Wijk)

• 27 November 2011 - 20:56

Bente Van Der Wilt:

ha louis, leuk dat je ook de verhalen leest. ja ik ben inmiddels weer veilig terug in Nederland. Moet nog even wennen maar ik zit ook wel weer hier snel in het ritme. Wil je verder meegenieten van de reis, kijk dan op zondag 4 december bij RTL 4 om 22.30 uur naar het tv programma Kanjers van Goud. Samen met de collega's van de Postcode Loterij en Endemol hebben we het verhaal gemaakt in Sebangau project in Central Kalimantan, Borneo.
    groeten en wie weet tot ziens.