Koraaldriehoek krijgt boost - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Koraaldriehoek krijgt boost - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Koraaldriehoek krijgt boost

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

09 November 2011 | Indonesië, Kalimantan

In de tussentijdse dagen in Jakarta gebeuren er veel dingen. Jakarta is gedeeltelijk overstroomd als gevolg van een heftige start van het regenseizoen. En dat terwijl over een week een grote internationale sportwedstrijd van start gaat, waarvoor nog niet alle gebouwen en ruimtes gereed zijn – aan promotie hiervoor echter geen gebrek.

Op kantoor diverse brainstormsessies met collega’s gehad, de laatste details van de reis met de Internationale Goede Doelen Ambassadeurs Rikus en Sijmen voorbereid, en een persconferentie bijgewoond.

Deze persconferentie ging over de lancering van een nieuwe website om geld te verzamelen in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen en Hongkong voor de Koraaldriehoek (http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/oceanen_en_kusten/koraal/koraaldriehoek/).
Bijzonder om zo’n belangrijke stap in de geschiedenis van WWF bij te wonen. Een website lanceren met vier landen tegelijkertijd is een ding, maar om in deze vier landen geld in te verzamelen, dat is echt wel uniek. Tijdens de lancering heeft het team van de Koraaldriehoek van alles verteld over dit prachtige natuurgebied onder water. Vele journalisten waren bijeengekomen om dit verhaal te horen en te verslaan op papier, maar ook voor tv. Gaaf!

De Koraaldriehoek is eigenlijk de kraamkamer van de oceanen, het ligt tussen zes landen in: Indonesië, Maleisië, Papua Nieuw-Guinea, Filippijnen, Solomon-eilanden en Timor-Leste. 76% van ‘s werelds bekendste koralen leeft hier, en ook de tonijn, walvissen, haaien en zes van de zeven soorten zeeschildpadden. Kortom een waanzinnig gebied om te beschermen en te behouden!
Ook twee bekende Indonesische duikers waren erbij aanwezig. Trinity is een bekende Indonesische schrijver van boeken over duikgebieden.

En wat eigenlijk ook wel heel bijzonder is: er is een Indonesische viswijzer. In Nederland zijn we met MSC en Stichting Noordzee bezig met de promotie van deze Nederlandse viswijzer, maar hier in Indonesië hebben ze dus ook een viswijzer.
Deze dagen is er in Nederland een boek gepresenteerd door Bart van Olphen (http://www.fishes.nu/home/over-fishes/#/268) waarin allerlei heerlijke recepten worden gepresenteerd met MSC-vis of gewoon goede vis uit Nederland. Niet alleen recepten maar juist ook het verhaal achter de vissers is super interessant om te lezen. Dus Bart, het volgende boek mogelijk hier in Indonesië?

Wil je meer weten over de internationale lancering: kijk even op www.panda.org/coraltriangle

De komende dagen staan in het teken van de reis samen met Rikus en Sijmen. We trekken het regenwoud in, op zoek naar oerang-oetans, en we bezoeken verschillende WNF-projecten en partnerorganisaties.
Alleen... in the middle of nowhere hebben we even geen internet. Dus onze avonturen hou je tegoed, tot we over een weekje weer terug zijn in Jakarta.
Je hoort van me!

• 10 November 2011 - 20:46

Maja:

Hee Bente,
    Dat is toch wel heel gaaf, dat al die landen nu de handen ineen gaan slaan voor de Koraaldriehoek! Er is nog hoop voor die waanzinnige onderwaterwereld - en dus voor al het zeeleven in de wereld...!
    Super om te horen, dank je wel, en hou ons op de hoogte van dit soort mooie successen!

Groets, Maja