Kleine papagaaien in groene bergen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Kleine papagaaien in groene bergen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Kleine papagaaien in groene bergen

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

18 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Kleine papagaaien in groene bergen
www.parrotwatch.org
Een onverwachts bezoek aan een onderzoeksteam van papagaaien. Rhian en Sam zijn de twee enthousiaste mensen achter Parrotwatch. We mogen mee om een parrotnest te onderzoeken. In een redelijk hoog en rotsachtig gebied klimmen we achter Sam en Rhian aan. Ik loop aardig hoog, over puntige, poreuze grijze steen. Ik dacht eerst dat het een soort lava was, maar Sam weet me te overtuigen dat het echt koraal is. Ongelooflijk om dat te zien. Bonaire is een koraaleiland, maar dan ook echt!
Het ruikt trouwens heerlijk; wilde salie, limoenstruiken en bloesem van een soort kruid waarvan me de naam maar niet te binnen schiet. Ik kreeg een blaadje onder m’n neus gestopt wat ik even moet ruiken; het is een soort citroenblad waar ze thee van maken. Ook een leuke gedachte.
Al klauterend gaan we verder en verder, ik dacht dat het een makkelijk tochtje werd maar het is net iets anders. Uiteindelijk komen we bij een plek waar Sam en Rhian de touwen gaan uitpakken om te abseilen naar het nest toe. Nee, ik hoef het zelf niet te doen – veel te gevaarlijk, want nest zit aan de rand van een stijle wand. We nemen plaats onder een schilderachtige oude Wacaya-boom en kijken hoe Sam met een tasje om zijn gordel naar beneden gaat. Verrassend snel komt hij weer terug en opent het tasje voor ons. Twee vrijwel kale papegaaienkuikens steken hun kopjes uit naar ons. Ze zijn ongeveer een week oud en kijken ons vertederend aan. Sam en Rhian halen de kuikens er behendig uit, wegen ze, meten de vleugels en bestuderen de voedselkrop. Alles wordt nauwkeurig genoteerd en Sam brengt de kuikens weer terug. Wat een belevenis, om zo dichtbij jonge natuur te zijn!

• 18 Juli 2010 - 20:18

Marjan Van Den Dorpe:

hé Bente... nog twee dagen en je bent jarig!!!!
    hoe ga je dat vieren daar in je paradijsje??
    alvast een fantastisch nieuw levensjaar!!
    en.. leuk hoor al dat nieuws dat je schrijft.. toch wel foto's gemaakt??
    succes met alles en geniet!! Tom en Marjan.

• 19 Juli 2010 - 07:34

Loes:

Hoi Bente,
    eindelijk al je verhalen gelezen en foto`s bekeken. Wat heb je toch een geweldige baan! en die werkplek van je, dat is toch wel heel erg :)
    mooie foto's, prachtige reis.
    wanneer vlieg je terug? op je verjaardag?

tot gauw,
    liefs Loes

• 19 Juli 2010 - 08:28

Willy-Anne:

Hoi Bente,

Leuk verhaal over de kleine papegaaien, dichterbij kun je haast niet komen!
    Veel plezier nog en fijne verjaardag morgen!

Willy-Anne

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Bente

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als tv-producer en accountmanager van Nationale Postcode Loterij. Hiervoor ben ik geregeld op reis om research te doen en films te produceren voor documentaires, tv-uitzendingen en clips. Samen met WNF- en NPL-collega’s breng ik in beeld waar het WNF zich wereldwijd mee bezig houdt, wat we doen en wat de resultaten zijn.

Actief sinds 16 Juni 2010