Natuurparken op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Natuurparken op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Natuurparken op Bonaire

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

18 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Nationale parken op Bonaire
Een ander bezoek voor m’n research is een gesprek met de directeur en communicatie manager van Stinapa. Stinapa staat voor Stichting Nationale parken Nederlandse Antillen, opgericht in 1962 om de natuur op de eilanden actief te beschermen. In het begin ging de meeste aandacht naar Bonaire. Er werd onder andere gewerkt aan het beschermen van het broedgebied van de Caribische flamingo en de vorming van Washington park in 1969. Washington park werd het eerste beschermde gebied van de Nederlandse Antillen. Daarna begon men met de onderhandeling om ook de plantage Slagbaai aan te kopen en veilig te stellen. Dat werd in 1979 gerealiseerd, en staat nu bekend als Washington Slagbaai National park. Ik hoop ergens deze dagen nog een bezoek te brengen aan dit bijzondere Nationale park.

In de afgelopen jaren heeft Stinapa www.stinapa.org zich met name bezig gehouden met het Bonaire Marine National Park. Het werd ook in 1979 opgericht en het is eigenlijk het oudste marine reservaat ter wereld. Dit park omvat vrijwel alle wateren rondom het eiland. Ik ben inmiddels al wezen snorkelen, even onderzoeken of het werkelijk wel zo mooi is. En ik kan je vertellen: het is prachtig! koraalriffen, zeegrasgebieden, mangrovevegataties. Om te snorkelen moet je een fee betalen van $ 10. Duikers betalen maar $ 25 om dit schitterende gebied te ontdekken. Dit geld wordt besteed aan het onderhoud van het park. Het is bijna ongelooflijk wat je gewoon allemaal met een snorkel kan zien. Prachtige papegaaivissen, een school eigenwijze zwarte vissen, kleinere blauwe vissen. Ik raak een beetje geïrriteerd dat ik ze niet meteen kan herkennen. Dus terug aan land heb ik meteen een boekje gekocht met allerlei vissoorten erin.
Het koraal zag er ook schitterend uit, maar er zaten ook stukken niet zo mooi, dood koraal tussen. Natuurlijk weet je wel dat er stukken niet helemaal goed beschermd kunnen worden maar al pratende in de ochtend met de mensen van Stinapa kwam ik erachter dat duikers/snorkelaars ook gewoon best meer aandacht kunnen besteden aan de koraalriffen. Soms weet men gewoon niet dat het koraal dood gaat als je aanraakt. Je kan er niet met je flippers op gaan staan. http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/oceanen_en_kusten/wat_kan_ik_doen_/tien_regels_voor_onderwater/

Er zijn op diverse plekken rondom het eiland boeien gemaakt om daar de bootjes aan vast te leggen. Maar dan nog gooien mensen soms hun ankers uit en maken het koraal stuk. En het is zo prachtig om daar rond te zwemmen, een wonderlijke wereld. Dat moet zo blijven voor nu, maar ook zeker voor de toekomst. En daar kunnen jij en ik iets aan doen: zoals een fee betalen, zoals het koraal niet aanraken, zoals donateur worden van het WNF. Want het WNF heeft destijds met hulp van de overheid, de Nederlandse regering en Stinapa het eiland Klein Bonaire veilig gesteld. Eis daarbij was dat het wel een officieel natuurpark zou moeten worden, en dat is gebeurd. Er waren namelijk plannen omdat eiland te bebouwen met hotels, terwijl het een nestgebied is van schildpadden.
Dit Klein Bonaire ligt voor de kust van Kralendijk, het is maar 700 hectare groot en begroeid met alleen maar lage struiken en cactussen. Maar wat ik las over Klein Bonaire is dat er ongeveer 76 plantensoorten en 55 diersoorten voorkomen, in alle soorten en maten natuurlijk.