Waar cultuur, natuur en historie elkaar ontmoeten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Waar cultuur, natuur en historie elkaar ontmoeten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Waar cultuur, natuur en historie elkaar ontmoeten

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

24 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Na een heftige filmdag bij het goudwinningskamp, gaan we nu naar een plekje waar de natuur de vrije hand heeft gekregen: een oude plantage. Er zijn van die bijzondere plekjes die je gewoon moet zien, ervaren en voelen - Plantage Peperpot is er zo een. Peperpot Natuur Park heet het gebied voluit en het ligt in het kustgebied Crommewijne, 15 minuten van Paramaribo. Een plek waar geschiedenis, cultuur en natuur samen komen. Het is een plantage uit de 17e eeuw, waar suiker, koffie en uiteindelijk cacao werd verbouwd. Tot eind 90’er jaren waren er nog wat activiteiten op de plantage, maar nu is de plantage verwilderd en zie je er een prachtig ander oerwoud ontstaan. De oude plantage is teruggegeven aan de natuur. Je kunt er wandelen en fietsen, vogels bekijken – Peperpot is een internationaal befaamde vogelspotplek. Scholen bezoeken deze plantage om te leren over de Surinaamse planten en dieren. http://peperpotnaturepark.org/
Het filmteam is heel vroeg op pad gegaan om vogels te spotten samen met Serrano, een vogelspotter die werkt voor de Stichting Peperpot Natuur Bos. Hij hoeft maar een geluidje te horen en hij weet wat voor een vogel het is - waanzinnig knap. Alhoewel het heel lastig om vogels te filmen – ze bewegen nu eenmaal razendsnel – hebben we wel wat geluk. Karin en Quinty gaan samen op ontdekkingstocht; van de koffiebedden naar de koffieplanten, via de kofimama’s (erythrina glauca). De kofimama is een grote boom die moest zorgen voor de schaduw van de koffiebomen. Pfff, ik kan niet alles onthouden, want we zien echt zoveel soorten planten en bomen. De stichting heeft een lesboekje en een route op de plantage gemaakt, zodat je via de diverse bomen en planten door het bos loopt en van alles leert.
Corridor
Ruim 800 hectare oerwoud van de plantage is veilig gesteld/beschermd met behulp van WWF Guianas, in samenwerking met Stichting Peperpot Natuur Bos. Het gebied vormt een corridor naar het Amazonegebied. Onderzoekers brengen hier nieuwe diersoorten, de verandering van plantage naar oerwoud, etc. in kaart. In deze corridor hangen we cameravallen op. Hiervoor moeten we een stukje oerwoud weg hakken, dus Quinty kapt met een machete door een stukje oerwoud. Tuurlijk wordt het alleen gedaan voor de cameraval want normaal wordt de natuur hier met rust gelaten en mogen alleen onderzoekers hier komen. Gelukkig groeien de struiken ook weer snel aan. Het is spannend om te weten welke dieren hier allemaal leven, want overdag zien we enkele kapucijnaapjes, diverse vogelsoorten zoals de oranjevleugelamazone, de vale reuzennachtzwaluw (zit overdag te slapen, makkelijk om een foto te maken :)) en de roestvleugel tiran - best handig, zo’n vogelboekje mee. Maar wat er in de avond allemaal leeft..? Dus we moeten de foto’s van de cameraval afwachten. De resultaten zijn te zien in het tv programma Kanjers van Goud van de Postcode Loterij op zondagavond 27 oktober om 23.30 uur bij RTL4.
Met het team lunchen we in de oude koffieloods. Heel leuk is, dat de lunch door een bewoonster is gemaakt, zodat we de lokale ondernemer stimuleren. Nou, ik kan je zeggen: het is heerlijk! Voor de Surinamers is eten heel belangrijk en we nemen er dan ook echt de tijd voor. Meteen rust om het middagprogramma door te spreken en te genieten van het eten en de bijzondere omgeving. We filmen nog de oude koffiefabriek, droogruimte en kapiteinswoning en de kampong woningen. Sommige gebouwen zijn inmiddels hersteld door een partner van de Stichting Peperpot Natuur Bos en andere moeten nog hersteld worden. Ik ben zelf de boeken van Cynthia Mc Leod aan het lezen en dan ervaar je weer de oude slaventijden de werkdruk op de plantage. Deze combinatie van Peperpot en dit boek is heel indrukwekkend.
De oude geschiedenis, de cultuuraspecten en de bijzondere natuur maakt Plantage Peperpot heel bijzonders. Als je naar Suriname gaat, moet je de kans pakken om deze plantage te bekijken en de natuur te ervaren.

• 25 Oktober 2013 - 05:46

Ilonka Sjak-Shie:

Hi Bente,

Heel leuk relaas over de ervaringen te Peperpot. We zien je gauw weer tegemoet! Ilonka

• 25 Oktober 2013 - 14:03

Bente Van Der Wilt:

ha Ilonnka, dank je wel, het was ook een mooie ervaring om zo dichtbij de stad zoveel prachtige vogels te zien. Samen met het filmteam en Quinty Trustfull, ambassadeur van de Postcode Loterij, hebben een goeie tijd gehad. En vanochtend was het allemaal al te zien in Koffietijd www.koffietijd.nl/karin-sprong-kanjers-van-goud.
    a.s zondagavond 27 oktober 23.30 uur RTL4 is het gehele programma te zien, Kanjers van Goud.