Wilde dieren horen in het wild - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Wilde dieren horen in het wild - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Wilde dieren horen in het wild

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

27 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Je hebt wel eens van die onderwerpen waarvan je denkt: wow, wat een bijzonder verhaal! Monique Pool’s verhaal is er zo een. We zijn in contact gekomen met de Stichting Green Heritage Fund Suriname http://greenfundsuriname.org/nl waar Monique zich volledig inzet voor de tijdelijke opvang van luiaards. Stel je voor, het uitgestrekte amazonegebied met z’n jaquars, tapirs, brulapen, kapucijnapen, miereneters en allerlei vogels, en daartussen bewegen luiaards hun hele leven lang (ondersteboven) hangend traag en onverstoorbaar van tak naar tak… Een wild dier met een vriendelijk koppie, enorme lange, sterke nagels als klauwen en een prachtige vacht. Je vindt in Suriname de tweetenige (choloepus didactylus) en de drietenige (Bradypus tridactylus).
Monique is Surinaams en werkt als vertaalster, maar in haar vrije tijd werkt ze met diverse vrijwilligers om ervoor te zorgen dat de opgevangen luiaards weer terug gezet worden in de natuur, want wilde dieren horen in het wild. Nou ja, vrije tijd… Ze is dag en nacht bezig om er maar voor te zorgen dat deze bijzondere dieren zo snel mogelijk terug gezet worden in het oerwoud. Ze krijgt regelmatig telefoontjes of berichten dat er ergens in een achtertuin een luiaard hangt. Ze zorgt er dan voor dat de dieren worden meegenomen, onderzocht en weer teruggezet worden in het wild. Want hoe schattig ze er ook uit zien, het zijn wilde dieren en die moeten in het wild kunnen blijven leven.
Vorig jaar werd ze opeens gebeld dat er een stuk bos op privéterrein werd gekapt waarin enkele luiaards leefden. Het gebied moest wijken voor veeteelt. Het betrof een moerasbos met bomen als de posentribomen, mida udu en de busi papaya. Dus voorbereid op een handjevol luiaards ging ze op pad. Langzaam werden de bomen omgehaald zodat de luiaards een voor een opgevangen konden worden. Aan het eind van de klus stond de teller op… 200 luiaards! Met behulp van Natuurbeheer en dierenartsen werden de meeste dieren meteen teruggeplaatst in een soortgelijk bos in Noord Saramacca. De andere luiaards werden later in Saramacca uitgezet tegenover Bloemendaal. Een enorme operatie met heel veel vrijwilligers, want er waren hele kleintjes bij die echt nog met de fles moesten worden bijgevoerd.
Voor ons verhaal mag Quinty Monique helpen met het trainen van enkele kleine luiaards. Deze zijn als baby bij Monique gebracht en moeten nu wennen aan zelfstandig eten, buiten in een grote kooi. Als de kleinere luiaards blijven groeien en gezond blijven worden ze uitgezet. Wij hadden geluk: een luiaard was klaar om uitgezet te worden. We volgen Monique met haar voorbereidingen en gaan naar Saramacca. In Bloemendaal ontmoeten we ook het Nederlandse echtpaar Leonoor Wagenaar en Erik. Ze hebben diverse vakantieappartementen op Bloemendaal, aan de rand van de rivier (www.appartementen-bloemendaal.net). Het blijken fijne mensen te zijn die Monique helpen en steunen met het uitzetten van de luiaards aan de overkant van de rivier, een moerasbos waar de dieren veilig kunnen leven.
Wat een indrukwekkende operatie voor deze wilde dieren, en heel mooi om dat alles mee te kunnen maken!
Kijk mee op zondagavond 27 oktober om 23.30 uur RTL 4, vanavond dus!!

• 28 Oktober 2013 - 09:27

Esther:

Petje af voor al deze mensen en natuurlijk ook voor jou Bent. Jullie kleuren de wereld weer een beetje mooier. Leuk om je verhalen te lezen en je te volgen. Ben trots op je hoor x

• 29 Oktober 2013 - 10:45

Bente:

ha Esther, dank je wel, het is prachtig om met deze inspirerende mensen samen werken. Dan weet je werkelijk waarvoor je de natuur moet beschermen.

• 01 November 2013 - 17:46

Jan Versteegh:

Mooi verhaal, Bent!
    Binnenkort weer ff bijpraten?

• 27 November 2013 - 10:26

Marlou:

Wauw Bent, wat een mooi verhaal weer. Ik ga er mee ad slag op mijn beurt ;-) Dank!