Tussen de woudreuzen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Tussen de woudreuzen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Tussen de woudreuzen in Suriname

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

17 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Weer terug in Suriname om te filmen voor het tv-programma Kanjers van Goud (uitzending RTL 4 op 27 oktober a.s. om 23.30 uur). In deze uitzending gaan we op reis met Quinty Trustfull, ambassadeur van de Postcode Loterij, om de successen en de uitdagingen van het WWF-werk te zien, te ervaren en vooral in beeld te brengen. Met een stoer filmteam zijn we op pad gegaan. Dit alles in samenwerking met de Postcode Loterij. Met een officiële werkvergunning, filmtoestemming en veel deet (anti-muggenspul) zijn we op vertrokken naar een tropisch land met enorm veel zon, zodat je even de Nederlandse herfst en regen vergeet. Natuurlijk hebben we ook hier af en toe een regenbui – dan lijkt het net de hemel opengezet wordt. Voor even, want zulke lange regendagen als in Nederland de laatste tijd kennen ze nu in Suriname niet. Maar het stof gaat in ieder geval weg.
We komen hier onder andere om het indrukwekkende Amazonegebied in beeld te brengen. Dit gebied bestrijkt 9 landen, waarvan Suriname er eentje is. Een ware uitdaging om te filmen, zo’n groot gebied! De Amazone, dat is oneindig veel bos met een enorme biodiversiteit. Maar ook met de nodige bedreigingen. Houtkap voor veeteelt en landbouw is er daar een van, maar in enkele landen, waaronder Suriname, vormt goudwinning een serieuze bedreiging.
Om een klein stukje van de Amazone in beeld te brengen gaan we naar een gedeelte in Suriname, vlak bij het Brokopondomeer, waar het nog echt groen is en waar megagrote woudreuzen staan. Het team is redelijk onder de indruk van het oerwoud, met alle soorten en planten die je maar kan bedenken. Als je bedenkt dat er in de Amazone minstens 40.000 planten, 427 zoogdieren, 1294 vogels en 378 reptielen leven.... We hebben al onze zintuigen open om dieren te spotten en in beeld te brengen.
Een waar avontuur, en het is heerlijk om hier te werken en jullie mee te nemen op m’n reis.

• 22 Oktober 2013 - 09:17

Jacqueline:

Veel succes meis, en maak er wat moois van. Klinkt goed in ieder geval.

• 22 Oktober 2013 - 20:06

Andries Zijlstra:

Ga zeker kijken.

• 22 Oktober 2013 - 22:16

Bente Van Der Wilt:

Dank je wel Jacqueline, ja samen met het filmteam doen we zeker ons best. Het is zo'n mooi land met de diverse uitdagingen hoor.

Bente

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als tv-producer en accountmanager van Nationale Postcode Loterij. Hiervoor ben ik geregeld op reis om research te doen en films te produceren voor documentaires, tv-uitzendingen en clips. Samen met WNF- en NPL-collega’s breng ik in beeld waar het WNF zich wereldwijd mee bezig houdt, wat we doen en wat de resultaten zijn.

Actief sinds 16 Juni 2010