Beach Clean Up - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Beach Clean Up - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Beach Clean Up

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

20 Oktober 2014 | Bonaire, Kralendijk

Vandaag gaan we echt aan de gang: handen uit de mouwen en samen met een groep Bonairiaanse junior rangers tussen de 13 en 16 jaar het strand op voor een echte Beach Clean Up. Heel goed voor de kids en ook voor Felipe om met eigen ogen te zien hoeveel rotzooi mensen achterlaten en wat dat voor een schadelijke gevolgen kan hebben voor de natuur. Stinapa (Stichting Nationale Parken Bonaire) organiseert elke maand zo’n clean up voor de junior rangers. Er is verder in de week nog een heel educatief programma waar nog meer kinderen aan mee doen.

Het verzamelpunt is in het centrum van Kralendijk. We stappen allemaal in de bus en gaan naar Lagoen, een kleine baai langs de kust. Hier komt een stevige zeestroming langs die veel rommel zo de baai in sleurt. Gevolg is dat er veel rotzooi op het strand belandt.

Bij aankomst in Lagoen volgt een briefing van Desiree (de ranger die voor de tamtam blogde tijdens de koraal-rangeractie). Zij heeft de leiding over deze groep en wordt bijgestaan door enthousiaste vrijwilligers. Heerlijk om dit mee te maken. Goeie schoenen aan, iedereen een zak om rotzooi in te verzamelen, terugkomen bij het centrale punt en dan water drinken, veel water drinken want het is heel warm. Voor ons filmteam (Willem en Stijn) is het leuk om deze actie te draaien. De kinderen wisten natuurlijk van te voren dat we kwamen filmen, want daarvoor heb je goedkeuring nodig van ouders – dat soort dingen moet je echt van te voren geregeld hebben.

Binnen de kortste keren hebben de junior rangers en onze ranger Felipe een hele stapel vuilniszakken verzameld, maar ook kratjes en andere grote plastic voorwerpen. Selibon, de vuilnisophaaldienst op Bonaire, haalt de zakken en zooi vervolgens op. Ongelooflijk wat je allemaal vindt en wat mensen dus overboord gooien. Zo’n Beach Clean Up is echt geen overbodig luxe! Felipe werkt strak mee; een paar jongens nemen hem mee en geven hem ter plekke uitleg. Junior rangers ontmoeten ranger! Zo mooi om te zien dat al die kids gewoon makkelijk met elkaar omgaan.

We hebben nog gauw even een groepsfoto gemaakt en daarna ging iedereen weer terug naar huis. Maar wij hebben andere plannen...

• 21 Oktober 2014 - 02:59

Francis En Jules:

Dag Felippe, mooi om de verslagen lezen.
    Allemaal heel indrukwekkend

• 21 Oktober 2014 - 08:52

Jacqueline Kooiman:

Dat is nog eens hard werken. Ongelofelijk wat een boel rotzooi zeg. Lekker bezig!

• 21 Oktober 2014 - 10:11

Karin Gerritsen:

Tjeetje, wat geweldig dat julllie dit allemaal hebben opgeruimd. Dat moest iedereen doen! Tip: neem een afvalzakje mee en doe daar je afval in!
    Ben benieuwd naar jullie andere plannen....

• 24 Oktober 2014 - 17:09

Luke Coenen:

Hoi neefje,

Wauw wat een toffe verslagen en wat ben je goed bezig.
    Geniet van elke minuut want dit maak je nooit meer mee!!
    Samen met de andere rangers verricht je ontzettend goed werk.
    Heel erg om te zien hoe mensen zo'n prachtige natuur kunnen vervuilen.
    Absoluut iets om trots op te zijn!

Geniet er van en een dikke knuffel voor jou, papa, mama en Florine.

Liefs Luke