Oceanen , Richard Branson en Project Oceans - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Oceanen , Richard Branson en Project Oceans - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Oceanen , Richard Branson en Project Oceans

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

06 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Als we dan toch over “The Making Of “hebben, kan ik net zo goed meteen wat meer vertellen over de TV-serie. 'Mission: Save the Ocean' laat oa. het werk van het WNF met blauwvintonijnen op Mallorca en zeeschildpadden in Suriname zien en brengt de soms kritieke toestand van de oceanen in beeld.
Bijzonder is dat Sir Richard Branson (https://twitter.com/richardbranson) de presentator en verteller is. Branson is een succesvolle ondernemer (Virgin Group) en heeft een groot hart voor oceanen. Hij is lid van een adviesgroep met de naam ‘Ocean Elders’ net als filmmaker Jean-Michel Cousteau, oceanografen Sylvia Earle en Don Walsh. Deze Ocena Elders geven in deze serie hun kijk op de huidige toestand van de oceanen http://www.oceanelders.org.

Lederschildpad
In Suriname volgen we de WWF-schildpaddenspecialist Marie Louise Felix en haar studenten die onderzoek doen naar de lederschildpad. Bijvangst van zeeschildpadden maar ook stroperij van eieren en schildpaddenvlees heeft geleid tot een dramatische afname in de aantallen van dit bijzondere dier. WWF Guiana’s verricht grensverleggend werk om de populatie lederschildpadden te beschermen en te herstellen. We gaan met het onderzoeksteam op pad om meer te weten te komen over deze prachtige dieren en de bedreigingen waaraan ze blootstaan.

Blauwvintonijn
Op Mallorca nemen we de blauwvintonijn onder de loep, een van de grootste vissoorten die in onze oceanen te vinden is. Je zou het misschien niet denken, maar de Middellandse Zee is een van de belangrijkste kraamkamers voor deze mysterieuze oceaanbewoners! Helaas heeft overbevissing de visstand van de blauwvintonijn aan de rand van de afgrond gebracht. WWF doet onderzoek naar de migratieroutes van de blauwvintonijn in het Middellandse zeegebied om tot betere bescherming van deze soort te kunnen komen. We volgen WWF-bioloog Gemma Quilez om te zien hoe het zenderen van tonijnen in zijn werk gaat.

De serie wordt niet alleen in Nederland uitgezonden maar ook in Engeland en Zweden. Daarnaast is National Geographic Wild wereldwijd te zien.

En dan nu op naar Suriname, naar Matapica om precies te zijn. Hier maken de lederschildpadden nesten om hun eieren erin te leggen. WWF Guiana’s doet veel onderzoek en houdt zich ook bezig met het beschermen van het strand en voorlichting geven aan de lokale mensen. Voor het filmwerk heb ik samen met een filmteam uit Zweden en met de collega’s van WWF Guiana Marie Louise, onze schildpadden expert, enkele dagen op het strand doorgebracht. Het was een indrukwekkende ervaring…

Wordt vervolgd…!

• 11 September 2013 - 15:46

Marlou:

Super goed Bent, weer 100% jij in de bocht. Gaaf hoe je alles weet te koppelen en zelfs Richard Branson bij WNF weet te betrekken!

• 29 September 2013 - 21:14

Rebien :

jullie zijn goed bezigd ga zo door