Lesje cirkelhaken op iets te ruige zee... - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Lesje cirkelhaken op iets te ruige zee... - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Lesje cirkelhaken op iets te ruige zee...

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

13 Maart 2013 | Ecuador, Manta

Voor Postcode Loterij Project Oceans is dus een van de aandachtspunten: de vermindering van bijvangst van met name schildpadden, want daar zijn er nog maar weinig in de wereld. Hier in Ecuador gaat het met name om groene schildpad (Chelonia mydas) en dwergschildpad of warana (Lepidochelys olivacea). Maar dit programma is ook geïmplementeerd in andere Latijns-Amerikaanse landen, en dan gaat het met name om de lederschildpad (Dermochelys coriacea), dat is echt de grootste schildpad die leeft in de zee.

Cirkelhaken
Een van de methoden om bijvangst te verminderen is het gebruik van cirkelhaken. In veel gebieden waar wordt gevist met longlines, worden de j-haken vervangen door deze nieuwe haken.
Voor het filmwerk laten de vissers ons de haken zien waarmee ze vissen, en hoe de techniek werkt als er toch een schildpad aan de lijn hangt. Dan heb je een dehooker nodig, zodat de schildpad bevrijd kan worden. De haken zijn er in allerlei maten voor de diverse vissoorten - logisch eigenlijk. Dit programma is van start gegaan in 2003, met onderhandelen en pilot projecten, voordat de haken echt werden geproduceerd en gebruikt in de diverse landen.
Het programma is wereldwijd uitgerold. Hier in Ecuador zijn er ongeveer 250 moederboten bij betrokken - schepen van 15 a 20 meter lang - en ze hebben vaak kleinere bootjes erbij. Deze kleine bootjes, ‘vibras’ benoemd, zijn ongeveer 7 tot 9 meter lang. In de afgelopen 3 jaar zijn er bijna 600 vissers met longline boten (die moederboten) de zee op geweest met waarnemers erbij. Er zijn 45 trainingen gegeven voor het veranderen van de vistechniek, waarbij ruim 1500 vissers zijn betrokken. In totaal zijn er 84.000 cirkelhaken geleverd bij 366 boten.

De zee op...
Leuk om de haken en uitleg zo op het land te zien, maar laten we eens gaan vissen, want ik wil zelf kunnen zien en filmen hoe de techniek in de praktijk werkt. Goed idee, maar normaal zitten de vissers dagen - zo niet weken - op zee, dus iets te simpel gedacht van mij. In de afgelopen dagen werkte het weer ook niet mee: regen en storm bij tropische temperaturen. Voor de vissers prima, maar voor het filmwerk niet echt lekker. Maar opeens kwam Patricio naar ons toe dat hij en z’n maatje wel willen gaan vissen, zodat we kunnen zien hoe het vissysteem werkt. Dus alles voorbereid, de camera’s bedekt tegen de regen, en wij de zee op in een toch wel erg klein bootje van zo’n 7 meter lang. Maar ja alles voor het verhaal, alles voor de film, zeg ik altijd maar. Maar een pretje is het niet, om met een noordenwind en regen in een klein bootje op volle zee te zitten…

De golven waren ook iets hoger dan we dachten, het water kwam ook de boot in. Eigenlijk alles bij elkaar een behoorlijk hachelijke onderneming, om met dit weer de volle zee op te gaan… Maar de teamspirit in de groep kwam hier goed van pas, want een paar mensen zagen letterlijk groen en hebben – laten we zeggen - de vissen gevoerd, zodat anderen het filmwerk moesten overnemen. Gelukkig heb ik, blijkbaar, zeebenen en een sterke maag dus dankzij teamwerk hebben we actieve shots gemaakt van het vissen op zee. We zijn weer veilig terug aan de wal gekomen, met een stevige dosis ontzag voor de lokale vissers!!

• 13 Maart 2013 - 12:35

Dos Winkel:

Het is een goed begin om cirkelhaken in te voeren, maar in feite is longlining zo moordend dat het verboden zou moeten worden. Hetzelfde geldt voor boomkorvisserij. Helaas wordt bij het begrip "duurzaamheid" geen rekening gehouden met "dierenwelzijn" en wordt alleen gekeken naar "hoe bedreigd zijn de bijvangstdieren". Bij landbouwdieren is dierenwelzijn inmiddels gelukkig WEL een issue, al wordt er (te) vaak de hand mee gelicht. Zelfs MSC certificeert longlingvisserij, zoals de Canadese zwaardvisvisserij. Bij deze visserij is 60% bijvangst van blauwe haai, een door CITES aangemerkte bedreigde diersoort. Ondanks massief protest van vele NGO´s uit de hele wereld, werd deze visserij gecertificeerd. Dit is zandstrooien in de ogen van de consument. Stoppen met het eten van roofvissen zoals tonijn en zwaardvis, evenals platvissen die met boomkorvisserij gevangen worden, is de enige methode om tot meer duurzaamheid te komen in de visserij.

Dops Winkel, namens Sea First Foundation - www.seafirstfoundation.nl

• 13 Maart 2013 - 12:37

Marlene:

Bente: Great work! I'm so glad you were able to find a way to film the use of circle hooks in those rough conditions - I would have been moaning in the bottom of the boat!!! I can't wait to see the film, and particularly hope that you can share it here on Bonaire in our circle hook campaign - which is going well by the way!

• 13 Maart 2013 - 12:37

Dos Winkel:

Correctie van mijn naam in de bovenstaande reacvtie: er staat Dops. Moet zijn: Dos Winkel

• 13 Maart 2013 - 12:38

Jacqueline:

oei bah....jij liever als ik. Ik word alleen al van je verhaal een beetje groen :-)

• 13 Maart 2013 - 12:41

Christiaan Van Der Hoeven:

Wat stoer Bente! Echte Hollandsche met zeebenen! Kun je één cirkerlhook meenemen naar NL? Ik vraag me al tijden af hoe zo'n ding nou werkt, en zou leuk zijn er een op kantoor te hebben!Altijd leuk om een succesvol project te zien, he? Liefs, CHristiaan

• 13 Maart 2013 - 13:34

Esther:

Bente, mooi verhaal weer om te lezen. Net als het verhaal van Dos Winkel geeft het ons wat meer kennis over beter met de wereld omgaan. Ik vind het top wat je doet! Liefs, Esther

• 13 Maart 2013 - 14:21

Leonie Valk:

Hi Bente, I love reading about your adventures in Ecuador, looking forward to hearing your stories next week! Regards, Leonie

• 13 Maart 2013 - 15:12

Karin:

Goed hoor Bente!
    @Christiaan: ik heb hier al cirkelhaken, kom er gerust een halen dan kan Bente ze daar laten.

• 13 Maart 2013 - 18:39

Wilma Van Gessel:

Mooie en leerzame verslagen over de vissers in Ecuador, Bente!

• 13 Maart 2013 - 22:01

Marjan Van Den Dorpe:

Nou nou.. ziet er best ruig uit.. wel leuk lijkt me..zou het grandioos vinden. heel veel plezier, maar kijk wel uit hoor!! liefs van ons Tom en Marjan

• 14 Maart 2013 - 22:48

Riene-Marie Kats:

Tjee, Bente, ik zag al groen bij het lezen van je verhaal. Maar een wereldse ervaring. Wat leuk om zo op de hoogte te blijven. Hoop je gauw weer te zien in Nederland. Goede terugreis en wees voorzichtig. x Riene-Marie

• 15 Maart 2013 - 16:07

Sabine:

Zo leuk om zo op afstand met je ervaringen mee te kunnen genieten! Dank voor je verslag!!

• 18 Maart 2013 - 13:40

Carol Phua:

IN REPONSE TO DOS WINKEL.

Dear Mr.Winkel,

Thank you very much for taking time to comment. The circlehook work Bente is reporting on is a part a WWF focussed in the Eastern Pacific -especially Centraal area and Western Central Atlantic (including the Guianas and Caribbean). The main purpose for us to engage in promoting circlehook to replace J-hooks is to reduce the mortality of marine turtle which tend to swallow the j-hooks whole. In terms of animal welfare, Circle hooks are definite improvement for marine turtles, as they prevent turtles from swallowing the hooks whole and dying slowly from internal bleeding.

There is a bycatch issue in relation to circle hooks, there have been some shark bycaught in long lines with circle hooks, and WWF has been running a comprehensive observer programme as a part of a global programme to reduce bycatch. The observer programme has been collecting data from thousands of fishing trips to understand the effects of j-hook, circle hook of various sizes for various species. Like any fishing gear, there are side effects and key in reducing the side effects in understanding the impact and methods to mitigate it. The blue sharks you refer to are not a major bycatch species where our circle hooks programme are operating.

Sharks are priority conservation species for WWF and especially WWF Netherlands, and we recently supported and attended the CITES COP in Bangkok, which had successfully listed 5 species of sharks and manta rays. WWF is developing a network approach and strategy to conserve and rebuild shark populations, and this does include WWF Canada marine programme which is working on the Blue shark overexploitation.

WWF is very actively promoting sustinable seafood comsumption, which does often translates to reducing our consumption in tunas such as bluefin, and most definitely sharks (shark fins), while promoting sustainble fisheries exploitation through combating IUU, overfishing and destructive fishing methods.

Please do not hesitate to contact us if require any addtional information to any of issues mentioned above.

Yours sincerely,

Carol Phua.