Flitsend teamwerk op volle zee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Flitsend teamwerk op volle zee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Flitsend teamwerk op volle zee

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

10 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

We zijn te gast bij de lokale duurzame sportvissers die hier op Mallorca niet alleen WWF helpen met onderzoek naar de blauwvintonijn, maar ook hun collega’s voorlichting geven over duurzame visserij.
Door onderzoek weten we dat er in de Middellandse Zee blauwvintonijnen rondzwemmen. WWF-bioloog Gemma zorgt dat er speciale tags beschikbaar zijn. Deze tags, "zenders", worden zo ingesteld dat ze via de satelliet zijn te volgen. Zo kunnen we het leefgebied van de blauwvintonijn in kaart brengen; kijken of ze het hele jaar in dit gebied rondzwemmen en of er is genoeg te eten (sardines) is voor deze enorme dieren. (link naar project oceans site).

We gaan een weekend mee op pad met de stoere vissers die helpen bij het onderzoek. De werkwijze is eigenlijk heel simpel: met 8 vissersboten gaan we vroeg de zee op en er gaat een zodiac (een rubberbootje) mee. Er is een centrale boot waar onze bioloog Gemma, het filmteam en ikzelf op zitten. Onze kapitein houdt radiocontact met de andere boten en we krijgen een seintje als er een tonijn is gevangen - nou ja bijna is gevangen. Eigenlijk is het veel wachten, wachten en wachten tot het moment van het telefoontje. Dan duikt iedereen in de zodiac om zo snel mogelijk naar de betreffende plek te komen. De kapitein van de zodiac kent het gebied op z’n duimpje en koerst zo snel mogelijk naar de plek in de hoop dat we op tijd zijn om de tonijn te zien, te meten, een bloedsample en huidmonster te nemen, en uiteindelijk te zenderen. Dit werk is binnen 2 a 3 minuten gedaan om zo min mogelijk stress bij de tonijn te veroorzaken. Nu vond ik persoonlijk de tonijn niet echt een geweldig dier, maar als je dit werk zo terplekke ziet - de grootte van deze vis, het samenspel tussen de vissers en Gemma: waanzinnig! Het is super hard werken om alle gegevens te verzamelen.

Voor het filmwerk is het minstens zo stressvol. Het risico dat we niets kunnen filmen is 90%. De vissen zijn tenslotte wilde dieren, ze moeten ook echt gevangen kunnen worden, en er waren er nou ook niet geweldig veel. Dus zweet in onze handen, de spanning was af te lezen van onze gezichten. En je kan je voorstellen dat het spannend is om dit van dichtbij mee te maken: binnen die 2 minuten moet je het verhaal in beeld hebben gebracht. We filmen op het achterdek van een schip, niet groter dan 2 m2, dus iedereen moet op elkaar ingewerkt zijn om het zo soepel mogelijk te laten verlopen. Teamwerk op het scherpst van de snede!
Het was redelijk rustig weer op zaterdag en we hebben 3 tonijnen gevangen. Geweldig, in een normaal weekend vangen de vissers er hooguit 2 dus het geluk is echt aan onze zijde.

In de tussentijd hebben we onze wachttijd goed besteed met het interviewen van Gemma, Bernadi en Estaban. Want het blijft toch bijzonder om in het weekend visser te zijn en door de week manager te zijn van een marketingafdeling…!

• 10 Oktober 2013 - 17:58

Annelies Van Gerven:

Te gek! Je zou er zomaar een lied over kunnen zingen! Succes!

• 16 Oktober 2013 - 16:23

Jacqueline:

Spannend en hoop dat alles gelukt is qua filmen. Lijkt me best stressvol.