Vis op het droge in Manta - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Vis op het droge in Manta - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Vis op het droge in Manta

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

02 Maart 2013 | Ecuador, Manta

Sla ik vanmorgen de plaatselijke krant “El Comercio” hier in Manta open, en het eerste wat ik lees gaat over de bijna uitgestorven Neushoons – een treurig bericht op zich, maar ik ben blij dat het hier kennelijk ook leeft! En op Twitter zie ik veel tweets voorbij komen over dat de Thaise premier Yingluck Shinawatra die bij de opening van de CITES-conferentie in Bangkok heeft toegezegd om de ivoorhandel in Thailand te verbieden. Het is de eerste keer dat de Thaise regering dit publiekelijk uitspreekt. Ik volg de CITES-top over internationale handel in bedreigde dier- en plantsoorten – natuurlijk op de voet, want ook mijn WNF-collega’s zijn erbij aanwezig.

Hamerhaai
Ik ben ondertussen ook benieuwd hoe het met allerlei vissoorten gaat, en of deze ook op de CITES-lijst staan, want vanmorgen op de markt zag ik al een hamerhaai te koop liggen. Daarnaast hoorde ik dat de blauwe haai en zwaardvis ook geregeld gevangen worden.
Dus meteen maar navraag in Nederland gedaan bij m’n perscollega. Wat blijkt: de hamerhaai is nu totaal niet gereguleerd. Omdat veel soorten op elkaar lijken is nu het voorstel om de grote, de gladde en de geschulpte hamerhaai allemaal op Bijlage 2 van CITES te zetten. Het WNF is t hiermee vanzelfsprekend eens! Hetzelfde geldt ook voor de haringhaai en oceanische witpunthaai. Weer wat geleerd!

Het leven hier Manta is geheel gericht op de visvangst. Het is een van de grootste havenplaatsen van Ecuador, waar meer dan 75% van de visvangst wordt verhandeld voor de Noord-Amerikaanse en Europese markt. Alle aandacht gaat hier in Manta uit naar vis; in de kranten, op straat, beschilderingen, standbeelden etc. Dus de komende dagen zien we heel veel vis, op de markt, maar hopelijk vooral ook op zee!

Tonijn en MahiMahi
In El Comercio staat ook een groot artikel over de tonijnvangsten en verwerking hiervan. Deze tonijn (skipjack, big-eye en een beetje yellow fin) bezorgt ongeveer 20.000 mensen een baan hier in de provincie van Manabi. Het is nu het seizoen van de vangst van de MahiMahi (Dorado). Vissers blijven weken op zee om vis te vangen - voornamelijk MahiMahi, maar door de bijvangst komt er ook nog wel eens een andere vis aan de lijn te hangen. Vele vissers gebruikten vroeger de weinig duurzame ‘J-haken’, maar nu gaan hele vloten over op cirkelhaken, die aanzienlijk minder schadelijk voor bijvangst zijn.
In Manta werken teams met WWF samen om de vissers meer te betrekken bij de verandering van de vistechniek. Er wordt ook veel gemonitord, want als je feiten en cijfers hebt kun je het beleid hier beter op afstemmen. Ik heb hierover een gesprek gehad met vice minister van de visserijoverheid, de heer Guillermo Moran, en met de heer Jimmy Martinez, subsecretario de Recursos Pesqueros. Zij werken geregeld met het WWF, want ze weten wat de kracht van samenwerking is.

Sustainable fisheries
Voor het maken van deze filmpjes wil ik alle invalshoeken belichten: overheid, vissers en WWF-collega’s. Met de heer Guillermo Moran hebben we voornamelijk gesproken over de uitdagingen voor de visserij, sociale aspecten en de economie. Daarnaast kwamen resultaten aan de orde en de agenda voor de nabije visserijtoekomst in Ecuador maar ook in heel Latijns-Amerika.
De heer Martinez is al meer dan 25 jaar marine bioloog, en heeft onlangs een bijzondere prijs gekregen, de “Seafood Champion Award”, voor zijn inzet voor duurzame visvangst wereldwijd. Met hem spraken we over de wet- en regelgeving in de visserij, de duurzaamheid nu en in de toekomst van Ecuador. Zijn motto: “We must keep working to support sustainable fisheries and protect the health of the oceans”.
Dat kan ik natuurlijk alleen maar onderschrijven!