Wonderen op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Wonderen op Bonaire - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Wonderen op Bonaire

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

17 September 2010 | Nederland, Amsterdam

Er zijn toch heuse wonderen te zien hier op Bonaire. En dan bedoel ik niet alleen de zon en het prachtige weer, of de aardige mensen hier. Maar met het filmteam zijn we naar Klein Bonaire geweest, een eilandje vlak voor de kust van Kralendijk. Er wonen geen mensen, je kan er ook niet overnachten. Een natuureiland eigenlijk. Deels kun je er voor de kust snorkelen en er is een gedeelte waar je zeker niet mag komen, want daar zijn schildpaddennesten. Vroeg in de ochtend is Carice meegeweest met de veldranger Funchi, een gedreven ranger die de schildpadden beschermt. Hij werkt voor STCB (Sea Turtle Conservation Bonaire) www.bonaireturtles.org. Bijna elke dag kijkt hij of er nieuwe nesten zijn bijgekomen of dat er nesten zijn waar bijna de kleintjes uitkomen. Kortom, een bijzondere baan.
Wij hadden geluk, er stond een nest op springen. De bovenste zandlaag werd verwijderd en toen begon het te kroelen. Geweldig, Carice en Funchi op hun knieeen bij het nest en wij, met cameraman Michel, regisseur Hans Erik en ik, vlakbij om te filmen. Tranen in m’n ogen hoor, al die leuke kleine schildpadden, Hawksbills. Zodra ze het nest verlaten banen ze een weg door het strand over wat rotsen op weg naar de zee. Het is echt wel een kleine battle voor ze om de zee te bereiken, levend. Want de krabben zijn wel alert als er een zo’n nest uitkomt. Geweldig om te zien en erbij mogen zijn.
Dit is een van de dingen die STCB doet. Maar schildpaddenbescherming houdt natuurlijk nog veel meer in, want we zijn ook meegeweest op een survey, onderzoek naar schildpadden. Hier op Bonaire gaat het redelijk goed met de schildpad in vergelijking met de rest van de wereld. Al de data die ze verzamelen tijdens een survey wordt ook gedeeld met de rest van de wereld die zich bezighoudt met zeeschildpadden. Het is wonderlijk, je ziet prachtige dieren en toch worden ze zo bedreigd. Eigenlijk moeten we met elkaar ervoor zorgen dat we ze blijven beschermen, zodat er in toekomst altijd schildpadden zullen zijn...

• 17 September 2010 - 13:53

Nina:

Wat heerlijk om te lezen!

Liefs van Nina

• 17 September 2010 - 13:55

Lobke:

WAUW!! Wat gaaf dat jullie dat hebben mogen meemaken, welk een timing zeg!

Liefs Lobke

• 17 September 2010 - 16:29

Karel Schneider:

Je wordt nu al (door mij) BB (BonaireBente) genoemd. Ik heb het al eerder gezegd een nare baan heb je maar desondanks des al te niette min heb zoveel plezier daar, want daar hebben wij in Wijk ook plezier aan. Sint begint te lopen en we zijn in afwachtimg van je veilge thuiskomst, of is er een Bonairs stuk in beeld?
    Doe ze de boks an daar!!!

• 17 September 2010 - 19:34

Gerco:

Gaaf, de "geboorte" van schildpadjes meemaken. Hebben ze allemaal de zee gehaald? Mooie plaatjes gemaakt. Geniet en CU soon.

Knuffel
    Gerco, Janine & kids

• 18 September 2010 - 06:25

Karel Schneider:

Een warme ontvangst krijg je altijd maar ik kan ook zo iets als de kachel aansteken!

• 18 September 2010 - 07:37

Ruth Schreuder:

hey "BonaireBente"!! een hartelijk welkom weer en nu aan de slag met de winterse klaas en pieten!! see you! groetjes ruth

• 18 September 2010 - 08:05

Yvonne K.:

Wat is dat prachtig hè? Heb het ook al eens mee mogen maken! We kijken uit naar de NG uitzending!

• 18 September 2010 - 12:14

Allerd:

beste Bente,
    geweldig, jullie expeditie naar Klein Bonaire en het uitkomen van het nest.
    We denken aan je, veel succes toegewenst,
    Loli en Allerd

• 18 September 2010 - 15:00

Birgitta:

ha die Bente,
    heerlijk om zo met je 'mee te reizen',
    pas goed op je,
    zoen,
    birgitta

• 20 September 2010 - 05:55

Trudy:

Geweldig dat je de geboorte van al die babyschildpadjes heb mogen meemaken!! Hier in Zeist moeten we het doen met regen en een saai beeldscherm:(

• 20 September 2010 - 09:38

Christa:

Fantastische ervaring Bent! Ik zie het zo voor me! Lucky girl!
    Liefs Christa vanuit Enschede waar ik zojuist de geboorte van een regenbui meemaak...

• 21 September 2010 - 08:23

Marlou:

Hey Bent, hoopgevend weer jouw verhalen!!!! Echte focus geeft resultaat, zo zie je maar! En wat een reacties krijg je, goed om te zien.
    Liefs, groetjes!! :-)
    Marlou

• 22 September 2010 - 20:41

Marjan Van Den Dorpe:

Hoi Bente, wat een leuke verhalen weer.. echt rotwerk heb je hoor.. heb medelijden met je.. Zou die wind een uitloper zijn geweest van de hurricane? Kom veilig weer thuis en geniet nog!!
    Groetjes Marjan