WijNederland op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu WijNederland op Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

WijNederland op Bonaire

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

16 Februari 2014 | Bonaire, Kralendijk

Op reis naar een heel ander stukje Holland: Caribisch Nederland. We zijn op weg om Nederland een beetje mooier te maken, en ‘we’ zijn in dit geval: OmroepWNL en WNF. Aanleiding is de campagne WijNederland van OmroepWNL. Dit platform wil in samenwerking met zes grote organisaties, waaronder WNF, bijdragen aan projecten die Nederland beter maken. In dit geval dus de overzeese Nederlandse gemeente Bonaire. We gaan 8 korte reportages maken, die na de Olympische Spelen wekelijks worden uitgezonden bij het programma "Vandaag de dag". Samen met Anne-Martin Uldriks, projectmanager van BASIS Communicatie (pr bureau voor de gemeente Bonaire), en verslaggeefster Laura Hogendoorn van OmroepWNL gaan we kopje onder, om de koraalriffen en het onderwaterleven te bekijken, welteverstaan.

De eerste dag hebben we druk overlegd en gebeld om schema’s in elkaar te zetten, afspraken te maken, met diverse mensen de ideeën, het programma en de reportages van omroep WNL te bespreken. Een kantoordagje, dus. Aan het einde van Bonairiaanse dag zijn we even in de auto gestapt om het eiland te verkennen en geuren op te snuiven. Het is prachtig om weer terug te zijn op Bonaire.
Deze reis is tot stand gekomen door samenwerking met partners als Budget Cars (www.bonaire-budgetcar.com) en we slapen in een appartement van Den Laman (www.denlaman.com). Heerlijk vertrouwd en aan zee. Het is toch wel apart dat ook dit Nederland is..!
Al jaren werk ik hier met de natuurcollega’s en dat komt nu goed van pas, want de productietijd was zeer kort, dus dan is het handig dat je snel kunt schakelen met elkaar.

We hebben een eerste draaidag gefilmd met Sharon, coördinator van het project Boneiru Duradero. Een gesprek over de projecten op het gebied van ecologische bewustwording en duurzaamheid in samenwerking met de Bonairianen in de diverse wijken. Het zijn “hands on” projecten; concreet en praktisch. Zo bezochten we de winnaar van de energiebesparingswedstrijd. Winnares mevrouw Cartena heeft dankzij een besparingspakket (bestaande uit ledlampen, waterbespaarders en praktische tips) haar energierekening verminderd met € 70 per maand. Geweldig natuurlijk! Samen met Bas van BonTuk (www.bontuk.com) zijn we met de elektrische bontuk naar de winnares gereden. Goed verhaal van Bas, de eigenaar van Bontuk, dat we met elkaar voor duurzaamheid moeten gaan op dit eiland om zo de waardevolle natuur niet verloren te laten gaan.

• 17 Februari 2014 - 14:34

Hans Nieuwenhuis:

Dag Bente, leuk te lezen wat je nu op Bonaire doet. Ben benieuwd naar jullie onderwaterbeelden! En misschien mee met een visser die wahoo of tonijn vangt?
    gr Hans

• 17 Februari 2014 - 21:38

Gerco:

Hoi Bent, gaaf om weer terug te zijn op Bonaire. Succes met deze productie.
    Groet, Gerco

• 18 Februari 2014 - 11:06

Wijnand Eissens:

Hi Bente, goed doel, mooi werk en boeiende job. Geniet ervan als jezelf nog te - of onder water gaat!
    Grt Wijnand

• 23 Februari 2014 - 19:24

Bente Van Der Wilt:

Hans, de onderwaterbeelden kan je ergens deze weken bekijken bij omroepWNL, we hebben diverse items gemaakt onderwater, prachtig maar ook zie je dan dat we met elkaar de koraalriffen moeten beschermen om het zo te behouden.

• 23 Februari 2014 - 19:26

Bente Van Der Wilt:

hai Gerco, ja het is weer heerlijk om terug te zijn op Bonaire, een beetje 2e thuis merk ik. Doordat we diverse mensen al kennen, is deze productie mogelijk geweest. De mensen hier op bonaire waren enthousiast en hebben geweldig meegewerkt.
    groeten
    Bent