Bonairiaanse cultuur snuiven - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Bonairiaanse cultuur snuiven - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Bonairiaanse cultuur snuiven

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

14 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

Het is een stralende dag op dit schitterende eiland. Bonaire is vol met indrukwekkende natuur en bijzondere diersoorten, zoals de leguaan, flamingo’s en natuurlijk zeeschildpadden en de lora’s (Bonairiaanse papegaaien). Maar het eiland heeft evenzoveel cultuur te bieden en dat gaan we vandaag ontdekken. Rolando is onze gids. Hij is werkzaam bij TCB (http://www.tourismbonaire.com).

Even wat feiten: de oppervlakte van het eiland 288 km2 (ruim 2x zo groot als Texel), hoofdstad is Kralendijk (ofwel: Playa) en tweede stad is Rincon. Het aantal inwoners is ongeveer 14.000. Op en rond het eiland vind je zo’n 63 soorten koraal, 469 vissoorten en 170 vogelsoorten. Waanzinnig toch, dat we daar als Nederland van mee mogen genieten!?

Samen met Rikus en Sijmen horen we de verhalen over de mensen op Bonaire, de historie van bepaalde delen van het eiland, zoals de slavenhuisjes bij de zoutpannen, maar ook de ligging van Rincon. Deze stad ligt in een soort vallei. Waarom? Heel simpel: in vroeger tijden bood dat veiligheid, omdat de piraten de stad niet konden zien vanaf het water.

Er zijn vele duik- en snorkelplekken waar je heel makkelijk het water in kan komen. Bonaire staat bij de top 5 van de beste duikplekken ter wereld. Bonairianen zijn hartelijke mensen, die graag even met je kletsen of je vrolijk toezwaaien.

Toerisme is zeer belangrijk voor het eiland. Voor een groot deel is Bonaire ook een soort pionier als het gaat om duurzaam toerisme, natuurbescherming en regelgeving. Zo Bonaire National Marine Park het oudste mariene park ter wereld en geldt de ‘nature fee’ (een soort verplichte duikpenning) wereldwijd als voorbeeld van duurzaam parkbeheer. Ook wordt veel aandacht besteed aan voorlichting over de natuurwaarden op het eiland.

Heerlijk om verhalen van Rolando te horen over de 1000 steps, Washingston Slagbaai NP en over Rose Inn bij Rincon. Bij het Gotomeer zagen we prachtige flamingo’s. Kortom een dagje om te genieten!
Een ding is zeker de internationaal ambassadeurs Rikus en Sijmen horen en snuiven cultuur op Bonaire en genieten!

• 14 Juni 2011 - 20:44

Maja:

Ha Bente, gaaf dat jullie ook cultuur doen op Bonaire! En eigenlijk zijn cultuur en natuur ook nauw verbonden als ik er zo over nadenk... Die wereldgasten hebben wel een prachtige reis zeg!
    Een vraagje: hoe zit het met Rose Inn - zo veel over die plek gehoord, maar nooit het precieze verhaal...

• 14 Juni 2011 - 21:49

Jan:

Hoi Bente,
    Fijn dat je er zo van kunt genieten. Op wikipedia al het nodige over Bonaire gelezen. Jouw verhalen zullen deze informatie t.z.t. zeker een extra glans geven.

• 15 Juni 2011 - 23:12

Bente Van Der Wilt:

Beste maja, je hebt absoluut gelijk dat natuur en cultuur echt verbonden zijn. Dat zit ook echt in de mensen van Bonaire. Met Rose Inn gaat het goed. Samen met Sijmen en Rikus zijn we bij Melfina en Palmira van Rose Inn wezen filmen. Rose inn is gevestigd in Rincon. Vroeger werd het restaurant de Goede Hoop benoemd. Tegenwoordig wordt de lokale plek dus Rose Inn genoemd. Palmira heeft voor ons een speciaal gerecht gemaakt. Wat, dat is lees je later. Ik kan je wel zeggen dat het heel bijzonder was.
    groeten
    bente

• 16 Juni 2011 - 11:27

Cynthia:

Hoi Bente!

Wat een leuke site/foto's en verslagen!
    Ohh wat ziet het er allemaal mooi uit,
    en zit ik hier in de hollandse regen ;-)
    Geniet nog even van alle mooie dingen op bonaire...
    Tot de volgende knipbeurt! haha

Groetjes Cynthia!

• 16 Juni 2011 - 15:17

Ineke:

Hi Bente,
    Wil je nog eens uitleggen hoe dat zit met de "nature fee" op Bonaire?

Dank je!
    Ineke

• 19 Juni 2011 - 22:30

Bente Van Der Wilt:

Hallo Ineke,
    Dank voor je reactie, en heel goed dat je dat nog even onder de aandacht brengt, die 'nature fee', want dat is toch wel een hele bijzondere en succesvolle formule gebleken.
    Het komt erop neer dat iedereen die in het water van het Bonaire National Marine Park (BNMP) komt een geldbedrag betaalt. Voor duikers 25 dollar en voor overige recreanten (snorkelen, surfen, zwemmen, etc.) 10 dollar. Dat geld komt rechtstreeks ten goede aan het parkbeheer. Op die manier heeft BNMP een solide financiële structuur en kan het zijn belangrijke beschermingswerk doen. Bovendien draagt het bij aan awareness bij de toeristen, want je krijgt bij de aanschaf van je 'penning' meteen voorlichting over wat wel en niet mag onder water en je bent je veel meer bewust van de natuurrijkdom waar je je in beweegt.
    Geen wonder dus, dat deze vorm van parkbeheer over de hele wereld als 'best practice' geldt en overal navolging vindt.
    Wat dat betreft is Bonaire absoluut op de groene weg!
    Groeten,
    Bente