Nieuwe STCB-boot te water gelaten - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Nieuwe STCB-boot te water gelaten - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Nieuwe STCB-boot te water gelaten

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

24 Oktober 2014 | Bonaire, Kralendijk

Er zijn van die bijzondere momenten waar ik met tranen in m’n ogen sta. Vandaag had ik weer zo’n momentje bij de lancering van de nieuwe STCB Rangerclub boot (www.bonaireturtles.org). Het geld wat de WNF Rangers hadden opgehaald voor de actie “Gezond koraal help allemaal” maakte het mogelijk om deze nieuwe boot aan te schaffen voor Sea Turtle Conservation Bonaire (STCB).

Felipe mocht officieel het lint doorknippen. Geweldig, we zijn meteen met de boot naar Klein Bonaire gevaren. Felipe was ook de kapitein van de boot deze tocht. Super toch voor zo’n toffe WNF-Ranger. We gaan op zoek naar schildpadnesten. Dit patrouillewerk doet het team van STCB 3 tot 4 keer per week.

We lopen aan de waterrand over dood koraal en rotsen, en half in het water. Opeens roepen 2 collega’s van STCB, Sue en Janny, heel enthousiast dat ze een nieuw nest hebben gevonden aan de waterrand. Lastig, want zo dicht bij het water betekent dat het verplaatst moet worden, anders is de kans groot dat het nest compleet wegspoelt bij de eerste beste ruige zee.

Nesten verplaatsen is een zeer zorgvuldig werkje en we mochten meehelpen als runner (vervoeren van de eieren in een emmer maar ook in petjes). De eieren mogen niet rollen en niet geschud worden en ze moeten in precies dezelfde volgorde en diepte worden teruggelegd. Felipe heeft alle eieren geteld en hij mocht het laatste ei in het nest leggen. We hebben 126 eieren gered en ze een nieuwe kans gegeven om uit te groeien tot zeeschildpadjes die uiteindelijk weer naar zee lopen, volwassen worden en zelf weer voor eieren zorgen. Hoe gaaf is dat!

Echt een super ervaring, spannend maar ook bijzonder, nest nummer 54 houden we de komende weken in de gaten!
En oja, je hebt nog nieuwe hints van me tegoed voor de speciale verrassing die eraan zit te komen: koraalvis en gitaar. Begint het al te dagen?

• 24 Oktober 2014 - 21:37

Marc Cornelissen:

Heh Bente en Felipe.
    Echt gaaf! Goed bezig daar.
    Geniet!

fthl;ophltoplhoptth
    hfohllhplphlhl

• 27 Oktober 2014 - 10:22

Marlou Van Campen:

Hey bent, wat een super verslag weer. Mooi om mee te maken vanaf de zijlijn..voel steeds beter waar jouw vreugdetranen zitten :-). Je hints heb ik nog niet helemaal door, maar dat zal wel aan mij liggen.

• 27 Oktober 2014 - 11:59

Karin Gerritsen:

Wow, echt een mooie boot! Fijn dat de Rangers zoveel geld hebben opgehaald dat er o.a. een boot van gekocht kan worden!
    Overigens heb ik het Jeugdjournaal van zaterdag gezien. Wat deed je het goed Filipe!
    Dank dat je ons werk zo ondersteund.
    Oh ja, de hint: ga je onderwater gitaar spelen??
    Karin

• 02 November 2014 - 03:41

Hans :

Een fantastische actie, petje af voor de Rangers.
    Wij zijn superblij met de nieuwe boot, vaart prima wat Felipe kan bevestigen en is aangepast en zeer geschikt voor het werk wat wij ermee uitvoeren.
    Masha Danki aan al de Rangers.

Volunteer van STCB

• 04 November 2014 - 20:56

Henk:

wrm een nest

• 26 November 2014 - 21:04

Uma :

Wat goed om te lezen. In een volkskrant magazine las ik over de mogelijkheid om als vrijwilliger mee te werken op klein bonaire en het spotten van de schildpad nesten. Binnenkort ben ik op Bonaire en zou dit leuk vinden om te doen. Gebeurd dit ook nog in december? Kan iemand me vertellen waar ik me kan aanmelden of meer informatie in winnen
    De kleine boompjes op klein bonaire, water geven stond ook vermeld. Wil ik ook wel een paar halve dagen doen.
    Hoop op reactie...groetjes Uma

• 13 Maart 2015 - 16:37

Ashley:

Zozo deze wepsite is heel interessant.

• 13 Maart 2015 - 16:38

Ashley:

Zozo deze wepsite is heel interessant.