Valse start met hoogteziekte in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Valse start met hoogteziekte in Quito - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Valse start met hoogteziekte in Quito

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

27 Februari 2013 | Ecuador, Quito

Ben net aangekomen in Quito – ruim 2 miljoen mensen die hier leven, waanzinnige stad omgeven door 7 werkende vulkanen, de laatste in december 2012 deel actief getoond. Stel je eens voor….

Hoogteziekte
M’n eerste dag helaas een klap gekregen van de hoogteziekte, want Quito ligt op 2800 meter. Maar na thee met coca ben ik weer op aarde teruggekeerd. Dat moet ook wel, want de meetings op kantoor zijn begonnen en tijd om ziek te zijn heb ik eigenlijk niet. Net terug van voorbesprekingen met het filmteam Maquigrafia. We hebben het format besproken en de diverse invalshoeken qua interviews. We moeten elkaar natuurlijk even leren kennen, want tijdens de voorbereidingen in Nederland heb ik met Alvaro en Yolanda van het team alleen per Skype gesproken.

Circle hooks
Ecuador is een van de eerste landen die resultaten boekte met de overschakeling van de verandering van de vistechniek van de lokale vissers van j-hooks naar circle hooks. Jaren van praten en onderhandelen met lokale vissers en overheden heeft erin geresulteerd dat het de grootste vloot is die z’n vistechniek heeft veranderd. Natuurlijk zijn er nog meer veranderingen, uitdagingen en prachtige verhalen te horen en nu dus ook te filmen. Maar daar moet ik nog achter komen.
Dit is het doel van dit bezoek aan Ecuador. Samen met de collega’s hier in Quito hebben we een schema gemaakt. Dit keer ga ik filmen met een lokaal filmteam. De verhalen die we gaan maken voor Project Oceans gebruiken we dit keer online.

Manta
De eerste stappen zijn weer gemaakt! Heerlijk, spannend maar ik ben vooral benieuwd naar Manta, de havenstad van Ecuador waar we gaan filmen, de komende dagen.
En oja, even schakelen, want alles gaat hier in het Spaans en/of Engels... Pittig, maar zo leer ik elke keer weer bij!

• 01 Maart 2013 - 15:23

Karin Gerritsen:

Oh, gelukkig gaat het weer goed met je en gelijk alweer mooie verhalen en foto's. Ja, die circlehaken zijn een succes! Alleen al voor de zeeschildpadden die hierdoor blijven leven. Abrazo grueso! Karin

• 01 Maart 2013 - 17:44

Merel:

Hoi Bente,

Wat een fantastische reis weer en een geweldig project! Heel veel succes en plezier daar en hopelijk ben je goed genezen van de hoogteziekte. Groetjes, Merel

• 01 Maart 2013 - 20:40

Gerco:

Hoi Bent, goed te horen dat het weer gaat want afdalen (de remedie tegen hoogteziekte) lukt niet echt in Quito. Snel gaan filmen in de haven en op zee. Veel plezier en gaaf om te gaan werken met de lokale film ploeg. Veel plezier, Gerco

• 01 Maart 2013 - 22:29

Margareth:

Hey Bent, ben trots op je, blijf je volgen !!

• 02 Maart 2013 - 03:17

Kamroen:

Hoi Bente,
    Wat leuk om wat van je te horen alvast veel plezier en let goed op jezelf.
    Hoop van je te horen hoe het verder is gegaan.
    Groetjes Kamroen

• 02 Maart 2013 - 07:21

Wilma:

Hey Lieve schat,
    Gelukkig gaat het weer goed met!!
    Geniet ook van alles, en tot gauw!!!
    xxx

• 02 Maart 2013 - 11:41

Christa:

Lieve Bente,
    Wees voorzichtig met jezelf! Heel veel succes en veel plezier!
    xxx

• 02 Maart 2013 - 13:40

Lobke:

Thee met coca, je moet 't ff weten. ;-) Lieverd, heel veel plezier en succes daar!! Fijn om je zo te kunnen volgen. Kus!

• 07 Maart 2013 - 00:28

Bente Van Der Wilt:

hola lobke, ja alles is weer een nieuwe ervaring he, maar het werkt goed tegen hoogteziekte. Altijd handig van die lokale tips hoef ik geen mediciijnen te gebruiken.groeten

• 07 Maart 2013 - 00:31

Bente Van Der Wilt:

Hoi Ger, het werken met een lokaal filmteam is absoluut nu waardevol want ze spreken natuurlijk het lokale dialect van spaans. De werkwijze is eigenlijk overal min of meer hetzelfde, goede energie en inzichten in beelden is leuk om zo samen te werken. Heel gaaf want het is een cameravrouw en haar vriend. We zijn een goed team.