Bruggen bouwen - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Bruggen bouwen - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Bruggen bouwen

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

05 November 2011 | Indonesië, Kalimantan

Zomaar even een dagje op het kantoor in Jakarta. Nou ja zomaar, het was waardevol om met mijn collega’s te babbelen over allerlei beelduitingen en de samenhang van campagnes. Maar ook om de planning van de komende weken te bespreken; welke projecten ga ik bezoeken en waarom, hoe gaan we meer samenwerken op verschillende onderwerpen. Maar vooral: kennis en ervaring uitwisselen. Eigenlijk gewoon bruggen bouwen!

In Jakarta leven zo’n 10 miljoen mensen, en elke dag verplaatsen zich ook heeeeeeel veel mensen. Naar kantoor gaan is dan ook een hele belevenis, want het verkeer in deze miljoenenstad is echt een avontuur. Verkeer is verkeer zou je zeggen; nou, ik kan je vertellen dat dat echt niet zo is! Het is hier een wirwar van auto’s, taxi’s, vrachtwagens en heeeel veel brommers en scooters. Het is een georganiseerde chaos eigenlijk, alles rijdt kris kras door elkaar, en met een flinke toeter en lef kom je hier een heel eind. Geweldig om te zien.

Door heel Indonesië zijn er verschillende kantoren van WWF. Van een groot kantoor zoals in Jakarta, tot een plaatselijk kantoor met 2 kamers in Lanjak; de panda kom je echt overal tegen. Zelfs op de luchthaven was er een stand met de panda te zien. Je merkt ook aan het team in het veld dat men trots is om bij de WWF-familie te horen. Dat kan ik natuurlijk alleen maar beamen!
Maar op zo’n kantoor in Lanjak is het wel even iets anders hoor; af en toe valt de stroom uit, dus dan hebben de medewerkers ook geen licht, airco etc. Toch is iedereen enorm gemotiveerd om voor de panda-familie te werken. Hiervan krijg ik alleen maar meer energie en ideeën.

Ik wil deze reis ook onderzoeken hoe we in de toekomst ook op afstand meer met elkaar samen kunnen werken op het gebied van filmwerk. De komende dagen ga ik het veld in naar West-Kalimantan om samen met een lokale cameraman en producer van WWF ervaringen uit te wisselen en kennis te delen; wat werkt in Indonesië en hoe gaat het er in Nederland aan toe.
Samen verhalen vertellen, daar gaat het om!

Bente

Ik werk bij het Wereld Natuur Fonds als tv-producer en accountmanager van Nationale Postcode Loterij. Hiervoor ben ik geregeld op reis om research te doen en films te produceren voor documentaires, tv-uitzendingen en clips. Samen met WNF- en NPL-collega’s breng ik in beeld waar het WNF zich wereldwijd mee bezig houdt, wat we doen en wat de resultaten zijn.

Actief sinds 16 Juni 2010