Long calls van orang-oetans - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Long calls van orang-oetans - Reisverslag uit Kalimantan, Indonesië van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Long calls van orang-oetans

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

02 November 2011 | Indonesië, Kalimantan

Het is supergaaf om Steph in zijn werk te kunnen volgen. Maar we zijn hier in het Sebangau-gebied natuurlijk ook midden in orang-oetangebied! Dus gaan we in alle vroegte op zoek naar ze. Er zijn allerlei bewijzen dat ze er zitten; we hebben al nesten en resten van fruit gezien. Maar om deze fascinerende mensapen in het echt te zien, dat is toch wel een ervaring van een hele andere orde…!

Bij de zonsopgang zijn we heeeeel stil op pad gegaan, wat best lastig is in een groepje. Terug het oerwoud in, via een trail en dan speuren naar de orang-oetans. Waanzinnige dieren, die solitair leven, elke dag een nest bouwen en leven van vooral fruit. Hier in het Sebangau-gebied leeft de Borneose orang-oetan (http://www.wnf.nl/nl/bibliotheek/?act=dierenbieb.details&dierid=393). Een eiland verder vind je de andere soort: de Sumatraanse orang-oetan.

Deze machtige roodharige apen hebben wel de ruimte nodig. Daarom is het ook zo belangrijk dat er genoeg bos is om te leven. Gelukkig is er veel aandacht voor onderzoek, lobby en voorlichting om geselecteerde bosgebieden effectief te beschermen, zonodig te herstellen en aan elkaar te koppelen. Lokale autoriteiten krijgen training om de bestaande wetten tegen illegale jacht en handel in bedreigde dieren zoals de orang-oetan te handhaven.

Speurend, luisterend of we een long call horen van orang-oetans gaan we dieper en dieper het oerwoud in. Of we ze gezien hebben kan je in de uitzending zien op 4 december bij RTL…!

Wil je ondertussen meehelpen om het gebied van de orang-oetans te beschermen, kijk dan even hier: http://www.wnf.nl/nl/shop_fun/adopteer_een_dier/index.cfm?act=adoptie.dier&dier=44.

• 02 November 2011 - 16:36

BasG:

Gave reis, Bente! Het is je WEER gelukt om gevoelens van jaloezie (die ik uiteraard keihard zal ontkennen ;-) bij me los te werken...

Selamat Jalan!

{:(|)

• 03 November 2011 - 08:43

Marlou:

Hey Bente wat super gaaf weer, de foto onthult alles ;-) Groetjes en vasthouden die vibe!

• 03 November 2011 - 11:03

David:

Hi Bente,

Leuk om mee te kijken! Veel succes met Rikus en Sijmen!

• 04 November 2011 - 07:38

Bente Van Der Wilt:

ha bas, ja ik blijf me best doen. het is inderdaad indrukwekkend om hier rond te reizen en te filmen. Goeie samenwerking met lokale team van WWF. Een beetje familie gevoel toch.
    Foto's laat ik binnenkort aan je zien.
    sampai jumpai
    bente

• 04 November 2011 - 12:18

Lobke:

Hee lieve Bente,

Erg leuk om je weer zo te volgen.
    Welk een saai leven heeft u. ;-)

Liefs,
    Lobke

• 04 November 2011 - 12:19

Jan:

Hai Bente,

Begrijp nu een klein beetje waar jij je positiviteit vandaan haalt! Mooie foto's en een knap verhaal. Hoop echt je verhaal nog een keer uit eigen mond te mogen horen. Groet vanaf de Heuvelrug.