Spannende natuurbescherming - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Spannende natuurbescherming - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Spannende natuurbescherming

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

27 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

Alweer een paar dagen klaar met werken, maar er zijn nog een paar gebeurtenissen die ik graag met jullie wil delen. Op Bonaire leven allerlei geweldige dieren; niet heel veel grote dieren, maar wel mooie en bijzondere. Een van die bijzondere soorten is de lora, een papegaaiensoort die vrijwel alleen op Bonaire voorkomt.

Voor dag en dauw ben ik samen met Sam Williams van Echo (http://www.echobonaire.org) en Sijmen en Rikus op pad gegaan. Echo is een organisatie die zich richt op de bescherming van de lora en zijn leefomgeving. Sam, de oprichter, is een enorm gedreven enthousiaste kerel met superveel kennis over natuurlijk de papegaai, maar ook over het ecosysteem waar de lora deel van uitmaakt. We zijn om 5 uur ’s morgens (!) vertrokken om bij zonsopgang al in de bergen te zijn bij de papegaaiennesten. Dus tijdens de autotocht zijn we helemaal bijgepraat over de lora, maar ook over de bedreiging en uitdagingen voor de organisatie Echo.

Met goede schoenen en een koplampje zijn we vertrokken naar een punt waar er papagaaiennesten zijn; ergens in de rotsen. Sam ging eerst abseilen om te kijken hoe het nest erbij lag. Hij kwam wat teleurgesteld weer naar boven, want het nest was leeggeroofd, waarschijnlijk door een kat of een rat. Super vervelend want er waren 4 eieren. Sijmen wilde dat wel eens met zijn eigen ogen zien, dus hij ook de rotsen af. Heel cool en stoer. Later kwam hij toch ietwat bezweet terug met inderdaad foto’s van een leeggeroofd nest. Rikus heeft eigenlijk hoogtevrees, maar z’n nieuwsgierigheid won het van z’n angst, dus hij ook naar beneden. En ja, met zo’n ervaring en krachtsinspanning kan je alleen maar bewondering krijgen voor Sam – en natuurlijk ook voor Rikus.
Voor Sam is dit bijna dagelijks onderzoekswerk. Samen met een andere onderzoeker heeft hij op diverse plekken op het eiland nesten van lora’s gevonden. Ze bekijken ze regelmatig en meten de kleine kuikens op. Na een aantal weken vliegen ze uit, wat heel bijzonder is. Gelukkig hebben we inmiddels nog een ander nest gevonden waar 4 kuikens in zitten. Deze kuikens hebben we heel voorzichtig gewogen, gemeten en vooral bewonderd. Alle data komt weer in de computer. Zo krijgt Echo een goed beeld van waar de papegaaiennesten zich bevinden en natuurlijk van het aantal papagaaien op het eiland. Een spannende natuurbeschermingservaring!

Over Echo
Echo zet zich in voor ecosysteemrestauratie op Bonaire; de charismatische papegaai is een goede ‘flagshipsoort’ voor de bescherming van bomen en vele andere diersoorten. Echo wil met zijn beschermingswerk ook duurzaam toerisme initiëren en zo opbrengsten genereren voor de lokale bevolking, zodat de natuur ook voor hen economische waarde heeft. Door successen en ‘lessons learned’ te delen in bestaande netwerken, en beschermingscapaciteit op te bouwen door projectuitwisseling, wil Echo een expertisecentrum opbouwen voor de bescherming van de bedreigde papegaaien op Bonaire en in de Cariben. Op die manier kan Echo’s kennis en toegepaste onderzoek naar de lora op Bonaire de bescherming van alle wilde papegaaiensoorten in de wereld ten goede komen.

• 27 Juni 2011 - 20:45

Marjan Van Den Dorpe:

zo zo wereldreizigster.. weer thuis! Wel genoten dus!! gezien al je verhalen!! Niet aan abseilen gedaan?? En nu.. wennen aan Nederland.. ik zie jou nog wel eens naar Bonaire emigreren.. hoop weer van je te horen.. en kom je nog deze kant op???Doortje wil het liefst dat je komt als zij hier is..half augustus tot half september..
    het aller beste en welkom thuis!
    liefs van ons allemaal
    Tom, Marjan en alle diertjes.

• 28 Juni 2011 - 05:46

Linda Ferwerda: