Hoezo duurzaam? - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Hoezo duurzaam? - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Hoezo duurzaam?

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

26 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

Internationaal goede doelen ambassadeurs Sijmen en Rikus zijn inmiddels alweer doorgevlogen naar hun volgende projectbezoek, maar op een of andere manier zijn ze toch onder de indruk geweest van het investeren in duurzaamheid op Bonaire. Samen met Ton Akkerman van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie en Manfred Beckman Lapre, ‘kwartiermaker’ bij het Regionaal Service Centrum op Bonaire, hebben we wat meer inzicht gekregen in de duurzaamheidsprojecten. Want plannen zijn er genoeg, bleek ook uit het gesprek tijdens de tocht over het eiland.

Eerst naar Ecopower, de energiemaatschappij die sinds 2010 windenergie levert op het eiland. Op dit moment bestaat de energievoorziening van het eiland voor 48% uit windenergie. De verwachting is dat dit komend jaar meer wordt. En na een stormachtige dag als vandaag kan ik me goed voorstellen dat dat gaat lukken. De windmolens bevinden zich op het eiland aan de oostzijde waar de meeste wind staat.

Ander groot vraagstuk is de afvalverwerking op het eiland; dat wordt nog niet afgevoerd. Maar de plannen zijn er om in de nabije toekomst het afval gescheiden op te halen. De ambassadeurs hadden natuurlijk allerlei vragen: waarom wordt er nog niet gescheiden ingezameld, wie kan investeren in de verwerking van het afval, hoe kan glas verwerkt worden om in de bouw te gebruiken…?

En wat doe je met je afvalwater? Dat is een grote uitdaging hier, want er is nog niet overal riolering en het afvalwater wordt opgevangen in tanks. Maar vorig jaar is er een eerste steen gelegd voor een afvalwaterzuiveringsinstallatie. En raadt eens wat, samen met Rikus en Sijmen zijn we bij de ingebruikname geweest! Sinds een week verwerkt deze installatie het afvalwater van de bedrijven en hotels langs de kust. De installatie kan ongeveer 470.000 liter afvalwater per dag verwerken. Het gehele zuiveringsproces komt nu op gang en over drie maanden kan de installatie op volle kracht werken.

Het zuiveren van afvalwater is niet alleen belangrijk voor de inwoners van Bonaire, maar ook voor de bescherming van de koraalriffen. Er hoeft nu niet meer geloosd te worden op plekken in de natuur, waar het uiteindelijk in zee – op het prachtige koraal – terechtkomt. Daarnaast wordt het gezuiverde water gebruikt als irrigatiewater voor het verbouwen van veevoer en het maken van compost. Dit veevoer gaat naar de loslopende geiten op het eiland, zodat ze niet meer de vegetatie hoeven weg te vreten. Het project voor het verbouwen van veevoer wordt nu door acht boeren uitgetest. Hopelijk sluiten zich in de nabije toekomst meer boeren hierbij aan, zodat de natuur op het eiland en de koraalriffen eromheen gezond kunnen groeien en bloeien.

Positief gevoel toch.

• 27 Juni 2011 - 07:53

Hetty:

Hoi Bente
    Wat een ontzettend leuke en boeiende verslagen van dit prachtige eiland, heb je weer lekker geslapen in het Divi Flamingo?

• 27 Juni 2011 - 18:29

Marlou:

Mooi inhoudelijk verhaal weer Bent! Gaaf van die 8 boeren, op naar een verdubbeling?

• 29 Juni 2011 - 02:19

Bente Van Der Wilt:

Beste Hetty, fijn om te horen dat je de verhalen interessant vindt. Elke dag is er ook zoveel te beleven en te ervaren. Het is heerlijk om goede thuisbasis te hebben hoor want dan is het werken net even prettiger. Divi flamingo is een bijzonder hotel waar voornamelijk bonariaanse mensen werkzaam zijn.
    Divi flamingo heeft net de travelife gold ontvangen na een onderzoek van Tui want een ding is zeker, Divi flamingo maakt groene stappen met een sociale klank. Samen met Rikus en Sijmen hebben we ook genoten van een introductieduik bij Divi dive want lezen over het bonaire marine park is net iets anders dan het echt beleven. Nou en dat hebben ze ook gedaan.
    Kortom een plek om aan te bevelen voor iedereen!!
    groeten
    Bente