Bikkels! - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Bikkels! - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Bikkels!

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

18 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

Op reis naar Caribisch Bonaire, samen met twee mannen, Sijmen en Rikus, die als werk reizen en schrijven hebben… Het klinkt bijna als vakantie. Maar niets is minder waar! Na een eerste ontmoeting in Nederland zijn we nu alweer dagen met z’n drieën aan het werk op Bonaire. We hadden een pittig, gevarieerd programma voor ze in elkaar gezet, en ik moet zeggen: deze twee enthousiastelingen hebben zich vol overgave op de wereld van de natuurbescherming gestort. Niet alleen informatie opzuigen, maar ook zelf aan de slag: van onderzoek naar zeeschildpadden en slakken, via natuureducatieprogramma’s, naar… een cementvloer storten voor een kas in Ecolodge Auriga!

Jazeker! Afgelopen dagen verbleven we op de ‘kunuk’ (platteland) van Hans Voerman (http://www.ecolodgebonaire.com), waar hij eigenhandig de eerste ecolodge van het eiland heeft gebouwd. Dit is nou een mooi voorbeeld van natuurbescherming in de breedste zin van het woord Hans heeft de lodge opgebouwd uit duurzaam en gerecycled materiaal, zonnepanelen geplaatst voor de energievoorziening en zijn eigen wateropvang en -toren gebouwd voor de watervoorziening. Maar dat niet alleen; bij de lodge is een groot perceel waar Hans de oorspronkelijke natuur van Bonaire terugbrengt. Om z’n terrein heeft hij een hek geplaatst om te voorkomen dat de loslopende geiten op het eiland zijn begroeiing wegvreten. En in de acht jaar dat hij op de kunuk woont heeft hij de dorre plek vol prikkelstruiken omgetoverd tot een groene oase. Met hard werken, in de blakende zon bij een graadje of 30 – petje af!

Dus om deze ervaring van Hans te delen, zijn Sijmen en Rikus ook hier aan het werk gegaan. Sijmen en Rikus zijn ervaren kantoorbewoners, maar veel buiten gewerkt hadden ze niet. Ik was echt heel benieuwd hoe dat zou gaan…

Maar vanaf het begin zijn ze enthousiast over alles wat er op het erf gebeurt. Van stoere grappen van tevoren (”dat doen we wel even, met twee vingers in de neus”) tot een super samenwerking met Hans. Half zes op staan was effe wennen, maar na een stevig ontbijt zijn de helden aan het werk gegaan. Er moet een kas worden gebouwd zodat Hans z’n eigen groente en fruit kan verbouwen, voor z’n gezin maar ook voor de nieuwe gasten van de lodge. Dus oude kleren aan en sjouwen maar. Er moet een cementen vloer worden gestort. Nog nooit cement gedraaid, zand gesjouwd, maar na de ‘kunuk-ervaring’ zijn Rikus en Sijmen ervaren betonstorters! Veel drinken, niks geen geklaag over de hitte (30+ graden!) en een lolletje hier en daar, werkten Sijmen en Rikus gestaag door. Eind van de middag nog achter de computer, eten en naar bed, om de volgende dag weer voor dag en dauw verder te gaan. Dit keer een omheining schoonmaken; met machete en snoeischaar grote cactussen te lijf gaan, bomen snoeien en het hek repareren.

Eindstand na twee dage bikkelen: gebruinde spierballen als kanonskogels, met piercings van cactusnaalden – nou ja, zo ongeveer dan. Maar in ieder geval een goeie krachttraining voor de verdere reis van Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs Sijmen en Rikus. Klaar om het werk van de andere goede doelen van de Postcode Loterij in beeld te brengen op hun eigen, creatieve, open en positieve manier. Blijf ze volgen in hun belevenissen (http://www.internationaalambassadeur.nl)!

• 19 Juni 2011 - 08:51

Jan Versteegh:

Ga je lekker?
    Heb jij als wat "Global heroes" gevonden? Kan jij meteen het eerste karakter filmen? ;-)
    Hoop je gauw weer thuis te zien.

• 19 Juni 2011 - 22:36

Maja:

Wow, mooi dat Rikus en Sijmen zich zo inzetten en dat jullie zo de handen uit de mouwen steken voor duurzaam toerisme!
    Even een vraagje: je schrijft dat Hans 'de oorspronkelijke natuur van Bonaire terugbrengt'. Maar hoe komt het dan dat die oorspronkelijke begroeiing op Bonaire verdwenen is?

• 26 Juni 2011 - 18:51

Bente Van Der Wilt:

beste maja, ja de oorspronkelijke natuur van Bonaire is erg mooi (gezien op foto's) en nu echt te zien bij Hans Voerman en z'n ecolodge. Vroeger waren er veel grote bomen en het was heel groen. Doordat er op dit moment oa. zoveel geiten loslopen die allerlei plantjes en struiken op eten, blijft er niet zoveel over van het groene beeld. In het verleden is er ook veel houtkap geweest, dus alle grote bomen zijn echt verdwenen. Maar door initiatieve zoals die van Hans, komt stapje voor stapje de natuur weer terug.