Een gelukje - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Een gelukje - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Een gelukje

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

11 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

We zijn een dagje op pad geweest met Desiree Croes, educatiecollega van STINAPA. Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs Sijmen en Rikus en ikzelf weten nu alles over het educatieprogramma waarmee STINAPA de Bonairiaanse jeugd over natuur- en milieu vertelt en hun het prachtige eiland laat beleven (http://www.stinapa.org/nee). Er zijn outdooractiviteiten om kids wegwijs te maken in de natuur op hun eiland. Zo leren ze alles over de prachtige bomen, doen ze allerlei tests met planten en leren ze over de leefwijze van allerlei dieren. Maar ze leren vooral genieten van het buitenleven. Tijdens het naschoolse programma werkt Desiree met kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen. De pubers gaan na school naar het programma Jong Bonaire. Dit is een plek waar de kids hun huiswerk kunnen doen, maar ook lekker kunnen basketballen of leren snorkelen.

Wij hebben ook meer geleerd over vissen in de zee, dus nu werd het tijd voor echte actie. Snorkels mee en plonsen maar! Bij de snorkel-/duikplek ‘1000 steps’ zijn we het water ingegaan. Onderweg erheen had ik nog gezegd dat je hier zelden een schildpad ziet op dit tijdstip. Maar… Rikus was nog geen twee tellen in het water, of het geluk bleek geheel aan onze kant: hij zag een schildpad! Dus ik ben er ook snel heen gezwommen met een klein onderwatercameraatje. Hoewel ik wel eens eerder zeeschildpadden onder water had gezien, was het toch weer alsof het de allereerste keer was. Het blijft een geweldige ervaring! Waanzinnige momenten waar je soms van droomt.

Hebben jullie nog vragen, laat het me maar weten of ik ze kan beantwoorden of een van de collega’s hier op het eiland.

• 12 Juni 2011 - 12:12

Coen, Oma Will, Rens:

Hoi Bent, we zijn bij oma en hebben je verhaal op de site gelezen en Bonaire bekeken.
    Renske: Leuke foto's!!!. Is het water lekker warm om in te zwemmen?
    Coen: vind je het leuk op Bonaire? Heb je al schildpadden gezien?
    Jip: Heb je nog gekke dieren gezien?
    Oma: tot volgende week !!!
    Pinksteren is hier mooi, vanochtend is o.a. Renske gedoopt, de dochter van Cathelijne Jorritsma. De kerk was tsokkie vol.

Kiko bo ta bai hasi awe?
    Ayo!(ruman muhe; yu muhé; tanta, kuñá)

Renske, Coen, Jip, Oma Will, Janine, Gerco

• 14 Juni 2011 - 23:46

Bente Van Der Wilt:

lieve jip, coen, Renske, Gerco en janine en mam,
    fijn dat jullie de verhalen lezen. Renske, ja ik heb al heerlijk gezwommen in de zee eerst met de snorkel en later aan het duiken geweest. Ik heb weer allerlei nieuwe vissen gezien, prachtige kleuren hoor. Coen: Tijdens het snorkelen heb ik zelfs al een schildpad gezien, geweldig. Deze schildpad zwom bijna recht voor me, heel elegant.
    Jip Gekke dieren, ach het zijn bijzondere dieren hoor, een grote leguaan die aan het genieten was van de zon en gekko's op de muur. Zelfs kikkers komen hier voor, hele kleintjes. Ik vind het dus super leuk omhier te werken op bonaire.
    groeten van een zonnig bonaire, eigenlijk ishet hier te warm voor de tijd van het jaar waardoor de zee ook warmer is wat niet zo goed is voor het koraal.
    bente