Aangenaam, de conch - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Aangenaam, de conch - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Aangenaam, de conch

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

08 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

Vandaag stond er een bijzondere kennismaking op het programma – eentje waar we wel even goed voor moesten zoeken! Samen met onderzoekster Sabine, die zich al een hele tijd inzet voor dit bijzondere zeedier, ontmoetten we… de conch!
De conch (ofwel koninginneslak, lokale naam: karkó) is een geweldig dier: groot, slijmerig en met hele kleine oogjes, wonend in een prachtige schelp. Vroeger zat Lac Bay er vol mee, maar ze werden in de loop der tijd flink bejaagd, omdat ze lekker smaken - nee ik heb ze niet geproefd! – en ook omdat je van één volwassen slak gemakkelijk met z’n tweeën eet. Niet gek voor een slak, maar doordat ze zo veel bevist werden, zijn ze nagenoeg verdwenen. Met name volwassen conches zijn er nauwelijks.

Dankzij het goede werk van DCNA (Dutch Caribean Nature Alliance (http://www.dcnanature.org)) in samenwerking met STINAPA en het WNF wordt er onderzoek gedaan naar de conch. Door het gebied beter te beschermen zijn er kansen voor de conch. Daarom heeft WNF meegeholpen om een ranger speciaal voor Lac Bay aan te stellen. Op het eiland werkt Diana van Stinapa aan een awareness campagne om mensen te laten weten dat ze geen conch moeten vissen, laat staan eten. Op het eiland zie je allerlei posters hangen met een verhaal over de conch en een leuke actie met autostickers. Als je auto(nummerbord) met conch-autosticker gefotografeerd wordt, maak je kans op een prijs – dit keer een jaar lang internet en televisie. En ik had de eer om het winnende nummerbord uit te kiezen!

Rikus en Sijmen hebben vandaag meegeholpen aan het onderzoek naar de conch: de slakken worden getagd (nummer geven, wegen en meten). We moesten aardig wat snorkelen voordat we ze vonden, maar bij Lac Cai was het raak.

En raad eens wat: Rikus en Sijmen hebben een conch geadopteerd! Ze ontvingen een certificaat van echtheid en hiermee kunnen de mensen van DCNA nog meer aandacht geven aan de conch en z’n leefgebied.
Wil je ook een conch adopteren? Dat kan! kijk even op http://www.conchbonaire.org

• 08 Juni 2011 - 20:46

Marlou:

Ha bent, heerlijk, is de conch er ook al als adoptieknuffel ;-)? Graag ff je mail bekijken, goed weer van je te horen. Volgens mij zijn jullie weer vernieuwend bezig!

• 09 Juni 2011 - 06:22

Jan:

Hoi Bente, het eten van slakken trekt mij ook niet echt . . .
    Je hebt je ontbijtje toch wel helemaal opgegeten, op de foto is dit nog niet het geval.
    Mooie onderwaterfoto's heb je gemaakt. Rikus en Sijmen hebben het wel getroffen met zo'n prijs en begeleidster! Mail volgt zondag.

• 09 Juni 2011 - 16:06

Jenna:

Keep up the good work!

• 09 Juni 2011 - 16:33

Joy:

Heb jij wel eens een duik genomen op een tropische plek? Vervuiling, erosie, overbevissing en bebouwing vormen bedreigingen voor het leven onder water. Dit is ook op Bonaire het geval. Ik ben hier namens het Wereld Natuur Fonds hard aan het werk om de natuur op en om het eiland te beschermen.

Ten eerste wil ik kwijt dat ik het zeker goed vind dat mensen zich inzetten voor dier en natuur.
    Toch vond ik het bovenstaande stukje wel even heftig als je dat zo even leest! Ik woon nl. zelf op Bonaire en de inkomsten bron hier is voornamelijk toerisme, nou dan word je niet echt blij als je dit leest, ik denk dat we zeker bezig moeten met de bedreigingen, en daar word inmiddels hard aan gewerkt door een waterzuivering te plaatsen, mensen bewust te maken over afval, beschermen van dieren en absoluut zeker het koraal.
    Dus zullen we het toerisme dan maar niet afschrikken om hier de tropische duik te maken?! maar juist hiernaar toe te laten komen om te laten zien hoe bewust en actief we bezig zijn.

Veel succes wil ik jullie wel wensen, altijd goed als er mensen mee helpen.

groetjes

• 09 Juni 2011 - 21:11

Mwatti:

Hoi Bente,

ik vind het geweldig wat jullie allemaal doen om de natuur beter te beschermen. Helaas zijn er te weinig van deze projecten op de wereld. Ik ben zelf bijna thuis van 6 mnd reizen en heb wat gezien wat toch ook de aandacht vraagt van de wereld. Veel plezier en veel succes.

• 10 Juni 2011 - 21:09

Marlou:

Hey Bent, bijna 15000!;-) wat een mooie reacties ook, echt fijn.succes en pleae keep us posted.