Verwondering en ontzag - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu Verwondering en ontzag - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Bente Wilt - WaarBenJij.nu

Verwondering en ontzag

Door: Bente van der Wilt

Blijf op de hoogte en volg Bente

06 Juni 2011 | Bonaire, Bonaire

De ambassadeurs Rikus en Sijmen zijn aangekomen. Na de laatste voorbereidingen kan het veldbezoek beginnen! Rikus en Sijmen worden meteen ondergedompeld in het programma; een speciaal ontbijt bij Stichting Project (http://www.stichtingproject.com) en een veldonderzoek naar de Conch Shell (Karkó of Koninginneschelp).

Er zijn van die ontmoetingen waar je gewoon stil van wordt. Stil van ontzag en bewondering. Tijdens ons ontbijt in lesrestaurant De Bonairiaan van Stichting Project hadden we zo’n ontmoeting. Stichting Project is een ervaringsleercentrum op Bonaire voor jongeren met gedragsproblemen. De stichting geeft deze jongeren een toekomstperspectief. Kinderen die moeilijk leren krijgen een opleiding/training in samenwerken en sociale vaardigheden. De trainers kijken vooral naar wat iemand wel kan en niet naar z’n beperkingen. Directeur Mick Schmit legt heel duidelijk uit hoe hij met z’n team probeert de kinderen hun eigenwaarde terug te geven.

Wat heeft dit met natuurbescherming te maken, zul je je afvragen. Nou, Stichting DOEN van de Postcodeloterij investeert in het lesrestaurant van Stichting Project, vandaar dit onderdeel van de reis. Maar wat me vooral raakte, was de gedrevenheid van de mensen – een bezieling die ik herken bij natuurbeschermers. Mensen of natuur helpen, het heeft alles te maken met passie voor wat je doet: “Passie is een kracht die het leven betekenis geeft. Passie zorgt voor commitment en doorzettingsvermogen. Passie roept constant op tot actie. Passie creëert de energie en het vermogen om te doen wat onmogelijk lijkt” (Bron: Trainen met passie – Trainingcentrum Forsa van Stichting Project).

• 06 Juni 2011 - 11:02

Jan:

Veel mensen zien natuur als onderwerp van hobbyisten/idealisten. Knap hoe jij hier natuur (bescherming) en mensen aan elkaar weet te koppelen. Passie, doorztettingsvermogen, we hebben het er nog wel eens over. Fijne periode nog daar.

• 06 Juni 2011 - 19:33

Marlou:

Heerlijk Bent, dit is Bente weer ten voeten uit. Helemaal jouw, ons, ding, gevoel, werk. Ga zo voort, en natuurbescherming gaat echt werken !

• 07 Juni 2011 - 10:38

Imke Gilsing:

Ha Bente,

Leuk dat alles lekker loopt daar! Blijf ons inspireren met je berichten!

Veel goeds, groeten aan Kalli, Sabine en Ramon en geniet :)

Imke.

• 07 Juni 2011 - 11:43

Maja:

Wow Bente, de wereld zou er zo'n stuk mooier uitzien met wat meer passie en bezieling zoals jij die beschrijft! Thanks voor je inspiratie!

Enne, zo te zien doet je onderwatercamera het goed ;-)))

• 07 Juni 2011 - 20:46

Dave Dielissen:

Mooi verhaal Bente! Met passie verteld.
    Wat wordt er goed werk verricht door hen op Bonaire!
    Mooi dat alle betrokkenen op hun eigen wijze hier aan bijdragen.

Kijk uit naar de verdere verhalen.
    Veel succes daar nog!

• 09 Juni 2011 - 09:16

Dick Eimers:

hoi bent wat ben jij toch een bevoorrecht mens om al dit moois te mogen meemaken nog veel plezier gr dick